Komunikacja przez prezentację. O wykorzystaniu narzędzi TIK w zdalnym nauczaniu języków obcych

Numer JOwS: 
str. 49
Il. Dorota Zajączkowska

Szkoły są dziś zamknięte, nie usłyszymy dzwonka na lekcje, a prowadzenie zajęć na odległość stało się z dnia na dzień naszą nową rzeczywistością. Od kilkunastu tygodni razem z uczniami bierzemy udział w procesie odkrywania wirtualnego świata szkoły, co krok mierząc się z edukacyjnymi wyzwaniami.

Współpracujemy zdalnie, poznajemy nowe narzędzia, zastanawiamy się, co zrobić, aby nauka była jak najbardziej efektywna. Nie ma fi-zycznej obecności w klasie, do której tak bardzo się przyzwyczailiśmy, a łącznikiem między nami a uczniami stała się technologia. Wszyscy przechodzimy okres przyspieszonej nauki, czasami gubiąc się w gąszczu możliwości. Zadajemy sobie pytania, jak sprawić, by uczniowie z chęcią uczestniczyli w naszych zajęciach, jakich rozwiązań powinniśmy użyć, prowadząc wirtualną klasę, jak dążyć do wyznaczonego celu. Wyzwań jest wiele, a obciążenie pracą duże. Część z nas po kilku tygodniach zdalnego nauczania wypracowała sprawdzone sposoby na nowe lekcje i organizuje z klasą spotkania online. Jest to świetne rozwiązanie – widzimy się, słyszymy, możemy bezpośrednio otrzymać informację zwrotną od uczniów. Ale przecież nie wszyscy (myślę tu zarówno o uczniach, jak i o nauczycielach) posiadamy sprzęt komputerowy z kamerą i mikrofonem, nie zawsze mamy dostęp do spotkania o wyznaczonej godzinie (gdy jeden komputer przypada na kilku domowni-ków), a jeśli nawet mamy, to czasem brakuje ciszy i spokoju, by móc się skoncentrować, lub pojawia się problem z zanikającym połączeniem internetowym. Ograniczona możliwość prawidłowo przeprowadzonego spotkania online to dla nas, nauczycieli języka obcego, niemały problem – trudno bowiem wytłumaczyć nowe zagadnienie gramatyczne i nauczyć prawidłowej wymowy nowego słownictwa. W tej trudnej sytuacji sprawdzi się wprowadzenie prezentacji. Możemy ją wykorzystać zarówno podczas lekcji „na żywo”, jak i przekazać uczniom do samodzielnej nauki i utrwalania wiadomości. Jakie cechy powinna zatem mieć dobra prezentacja? Co sprawi, że uczniowie z niej skorzystają, a nie tylko zerkną, nie poświęcając jej należytej uwagi?

Dlaczego prezentacja?

Dobra prezentacja multimedialna powinna zaciekawić odbiorcę. Najważniejszymi jej składowymi są: treść z elementami dźwiękowymi, odpowiednia długość oraz wygląd/grafika. Lekcja, która będzie bazować na kilkunastu czy kilkudziesięciu slajdach, bez wątpienia znuży uczniów, zniechęci ich również jednolity kilkudziesięciolinijkowy tekst. Pamiętajmy: slajd prezentacji to nie kartka książki. Treść to najważniejsze informacje przedstawione spójnie i przejrzyście, ponieważ nasz przekaz musi być jednoznaczny. Slajdy powinny być również interesujące pod względem wizualnym. Dlatego używajmy obrazków, zdjęć, wykresów, map, elementów interaktywnych – zachęcą one bowiem uczniów do nauki. Zachowajmy jednak umiar, gdyż ich nadmiar zadziała negatywnie – rozproszy uwagę ucznia, zakłóci nasz przekaz i sprawi, że slajd przestanie być czytelny. Prezentacje dla uczących się języków obcych powinny dodatkowo zawierać treść audio i (lub) wideo. Tu nasuwa się pytanie, co zrobić, gdy nie znajdziemy odpowiedniego materiału audiowizualnego? Możemy go nagrać sami. Opis tego, jak to zrobić łatwo i szybko, używając jednego narzędzia, jest umieszczony w dalszej części artykułu.

Gdzie stworzyć prezentacje, które spełnią oczekiwania nauczycieli języków obcych i zachęcą uczniów do nauki?

Genialna platforma

Nazwa przedstawianej platformy jest absolutnie adekwatna do oferowanych przez nią rozwiązań. Genial.ly(www.genial.ly ), bo o niej mowa, oferuje niezwykłe narzę-dzia tworzenia jeszcze bardziej niezwykłych prezentacji – wyznaczników niebanalnej lekcji. Po zarejestrowaniu się i wybraniu darmowego konta zaczynamy tworzyć m.in.:

  • —prezentacje (w tym wideo),
  • —interaktywne plakaty/obrazy,
  • —quizy,
  • —infografiki,
  • —przewodniki,
  • —pokoje zagadek (escape room).

Dzięki gotowym szablonom nasza lekcja może się odbywać m.in. w przestworzach, grze komputerowej, zaczarowanej krainie, na wyspie skarbów, w oceanie czy opuszczonej fabryce. Daje nam to możliwość przeniesie-nia naszych uczniów do miejsc, w których będą zdobywać wiedzę. Po dokonaniu wyboru formy i motywu naszej lekcji widzimy pasek narzędzi – wachlarz tworzenia zawartości. Dodajemy tekst (tu również Genial.ly przy-gotował nam gotowe szablony do wykorzystania), obrazki (z własnego komputera lub z propozycji platformy) czy zasoby (w postaci ikonek, map, sylwetek, piktogra-mów). Dodatkowo dowolne treści, takie jak gry, filmiki, quizy, umieścimy z łatwością za pomocą linków lub kodów embed.

Opcją, która sprawi, że Genial.ly spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających nauczycieli języ-ków obcych, jest możliwość dogrywania dźwięku bezpo-średnio do prezentacji. Wystarczy wybrać z paska menu po lewej stronie Insert, następnie Audio i kliknąć przycisk z ikonką mikrofonu – jednorazowo wykorzystamy do 10 minut nagrania. Podzielenie się naszą lekcją jest równie proste – generujemy link, kod embed i udostępniamy lekcję w mediach społecznościowych, a jeśli posiadamy wirtualne klasy na Microsoft Teams czy Google Classroom, możemy bezpośrednio wysłać tam naszą prezentację.Poniżej znajdują się przykłady slajdów z moich różnych prezentacji.