Geografia Francji – regiony i terytoria zależne
Poziom:
I klasa liceum, A1+
Czas trwania:
2 x 45 min
Cele lekcji:
Wiadomości
Uczeń:
- poznaje regiony Francji, największe miasta i główne elementy mapy fizycznej Francji (rzeki, morza, pasma górskie);
- poznaje francuskie terytoria zależne;
- zapoznaje się z charakterystyką poszczególnych regionów Francji.
Ćwiczone umiejętności
Uczeń:
- potrafi wymienić niektóre regiony Francji i francuskie terytoria zależne (departamenty i zbiorowości zamorskie);
- potrafi nazwać i zlokalizować największe miasta i główne elementy mapy fizycznej Francji (rzeki, morza, pasma górskie);
- umie zlokalizować dane miejsce, używając nazw stron świata.
Słownictwo
- francuskie nazwy regionów, terytoriów zależnych, miast, rzek, pasm górskich itd.;
- kierunki świata.
Metoda nauczania:
- metoda podająca i aktywizująca, badawcza, praca indywidualna, w grupach i na forum klasy
Wyposażenie pracowni:
- komputer z dostępem do Internetu;
- rzutnik podłączony do komputera;
- tablica;
- ewentualnie wieszak na mapy.
Materiał:
- kserokopie mapy Francji i świata zaczerpnięte z ogólnodostępnych stron internetowych;
- materiały własne – opis regionów;
- ewentualnie duża mapa fizyczna Francji.
1. Czynności organizacyjne
Nauczyciel wita się w języku francuskim i pyta uczniów o samopoczucie. Podaje cele lekcji i zapisuje temat zajęć na tablicy. Zawiesza dużą mapę fizyczną Francji (jeżeli taką dysponuje) albo rozdaje uczniom kolorowe kopie takiej mapy (Załącznik nr 1). Wyjaśnia w skrócie, na czym polega podział administracyjny Francji i ile regionów Francji obejmuje.
2. Przygotowanie do wykonania zadania na lekcji
W ramach rozgrzewki nauczyciel pyta uczniów o podanie różnego typu nazw geograficznych, jakie kojarzą im się z Francją. Propozycje uczniów są zapisywane na tablicy. Można pokusić się o zwrócenie uwagi, czy podawane nazwy są spolszczone (jak np. Paryż, Lazurowe Wybrzeże), czy w oryginalnym brzmieniu (jak np. Cannes, Mont Blanc). Można poprosić uczniów o zapisanie niektórych trudniejszych nazw (w zeszycie bądź na tablicy) – na zasadzie dyktanda.
Nauczyciel wprowadza wyrażenia określające strony świata, które pozwolą na przybliżone zlokalizowanie podanych nazw: se trouver au nord / au sud / à l’ouest / à l’est / au centre de la France, np.:
- Où se trouve Cannes?
- Cannes se trouve au sud de la France.