Jak uczyć języków obcych z pasją? O projektach ELL słów kilka

Numer JOwS: 
str. 71

W tym roku rozstrzygnięto 11. edycję prestiżowego konkursu o europejski znak jakości w edukacji językowej – European Language Label. Grono laureatów powiększyło się o 20 oryginalnych pomysłów na naukę języka obcego.

Pobierz artykuł w pliku PDF

Jury nie miało łatwego zadania – o nagrodę ubiegało się prawie 90 projektów w 3 kategoriach konkursowych. Ostatecznie eksperci przyznali 15 certyfikatów projektom instytucjonalnym oraz 5 wyróżnień indywidualnych (4 nauczycielskie i jedną dla osób uczących się języków obcych).

Różnorodność nagrodzonych projektów jest ogromna. Znajdziemy wśród nich inicjatywy proponujące nowe rozwiązania metodyczne, projekty celowe oraz wydarzenia cykliczne. Zaskakuje także rozpiętość tematyczna projektów: od ekologii, przez kulturoznawstwo i historię, po zagadnienia stricte językoznawcze. Bardzo istotnym elementem prawie wszystkich wyróżnionych projektów jest umiejętne wykorzystanie technologii multimedialnych, które obok klas wielojęzycznych, CLIL i pozaformalnego uczenia się języków obcych, stanowiły priorytet tej edycji konkursu. Autorzy projektów pokazali, że narzędzia TIK nie tyle powinny być formą zabawy na lekcjach, ale środkiem do poznania innego języka i kultury. Oddajmy jednak głos samym laureatom. Poniżej prezentujemy krótkie charakterystyki zwycięskich inicjatyw. Pełne opisy projektów znajdują się w elektronicznej wersji artykułu na stronie www.jows.pl. Zachęcamy także do odwiedzenia strony www.ell.org.pl w celu uzyskania szczegółowych informacji o zasadach uczestnictwa w kolejnej edycji konkursu, która rusza już jesienią.

Zanim jednak ogłosimy rozpoczęcie nowego naboru, czeka nas jeszcze jedno ważne wydarzenie. Pod koniec września podczas międzynarodowej konferencji językowej, odbywającej się w Limassol w ramach prezydencji cypryjskiej pod hasłem „Barcelona 2002 – Limassol 2012” po raz pierwszy w historii konkursu przyznany zostanie europejski znak ELL – Label of the Labels. Komisja Europejska postanowiła wyróżnić pięć najlepszych inicjatyw spośród wszystkich zrealizowanych do tej pory w krajach uczestniczących w konkursie. W czołówce kandydatów do nagrody jest także projekt z Polski: „Uniwersytecki System Nauczania Języków Obcych USNJO” realizowany na Uniwersytecie Warszawskim. Gratulujemy w imieniu całego zespołu ELL i życzymy zdobycia najwyższego wyróżnienia.

 

KATEGORIA: KONKURS INSTYTUCJONALNY

Leśni detektywi

Sieć przedszkoli dwujęzycznych należących do Grupy Kidzcorner w Warszawie | Lidia Błońska | języki: polski, angielski

Projekt zainspirowany uznaniem przez UNESCO roku 2011 Międzynarodowym Rokiem Lasów polegał na nowatorskim, dwutorowym nauczaniu treści przyrodniczych w języku angielskim. Jego uczestnikami były dzieci z wielokulturowych i wielojęzycznych grup przedszkolnych, które uczyły się współpracy zespołowej, akceptacji odmienności kulturowej, łamania stereotypów i barier językowych, a także wybierały docelowy język komunikacji. Przybliżenie dzieciom atmosfery lasu pobudziło ich spontaniczność w wyrażeniu emocji oraz w formułowaniu pytań w języku angielskim.

 

Trójjęzyczna realizacja polskiej podstawy programowej wychowania przedszkolnego wraz z zajęciami dodatkowymi

Przedszkole Niepubliczne nr 248 „Trzy Języki” w Warszawie | Anna Maliszewska | języki: polski, angielski, hiszpański

Przedszkole Niepubliczne „Trzy Języki” realizuje autorski program edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym, z wykorzystaniem metody One Person – One Language (jedna osoba, jeden język). Jego innowacyjność polega przede wszystkim na wydzieleniu etapów, w których dzieci uczą się danego języka, co pozwala na skojarzenie go z konkretnym lektorem. Natomiast współpraca z native speakerami stanowi naturalną motywację do komunikowania się w obcym języku. Dodatkowo projekt prowadzony jest w grupach wielojęzycznych, tym samym dzieci uczą się nie tylko od nauczycieli, ale również od siebie nawzajem.