Mike goes on a trip

Numer JOwS: 
str. 129

Mike goes on a trip to materiał przygotowany z myślą o uczniach klas I-III. Dotyczy tematyki wycieczki szkolnej, pełnej wrażeń, zabawy i nowych doświadczeń. Współcześnie dzieci podróżują w różne miejsca, zwłaszcza te turystyczne, gdzie nietrudno jest spotkać obcokrajowców czy przeczytać informacje i napisy w języku angielskim. Może warto odpowiednio przygotować naszych uczniów do tego wydarzenia?

Pobierz artykuł w pliku PDF

Where are you?

W pierwszym ćwiczeniu pracujemy nad słowami typu: the ZOO, the funfair, the park, the café, the Old Town, the museum. Są to najpopularniejsze miejsca, jakie możemy zwiedzić podczas szkolnej wycieczki. Mike również zaprasza nas do tych miejsc. Dlatego na początku przedstawiam uczniom wyżej wymienione słowa na tablicy i jestem pewna, że znaczenie większości z nich zostanie bezbłędnie odgadnięte. Następnie proszę o wymyślenie odgłosów charakterystycznych dla danego miejsca. Niech muzeum będzie po prostu prośbą o ciszę i gestem palca na ustach, starówka – odgłosami historycznej bitwy, kawiarnia – próbowaniem wyśmienitych smakołyków, park – śpiewem ptaków, zoo – rykiem dzikich zwierząt, a wesołe miasteczko, jak sama nazwa wskazuje – śmiechem i radosnym piskiem. Kiedy mam już opracowane odpowiednie odgłosy, wskazuję wybranych uczniów, zadając im pytanie, np.: Where are you, Michał? Dany uczeń naśladuje odpowiednie odgłosy, a pozostali uczniowie odgadują miejsce.

Where is Mike?

Na kolejnym etapie czytam przygotowaną historyjkę o Mike’u. Wcześniej zachęcam uczniów do tego, by za każdym razem, gdy usłyszą nazwę miejsca, które zwiedza Mike, zareagowały, wydając wcześniej wymyślone odgłosy. Dzięki temu uczniowie z uwagą będą słuchać historyjki, co pozwoli im sprawniej wykonać kolejne zadanie. Po wysłuchaniu historyjki dzieci układają wcześniej zaprezentowane na tablicy karty z nazwami miejsc w odpowiedniej kolejności (kolejności sugerowanej przez materiał).

More words

Do umieszczonych na tablicy nazw miejsc dołączam w przypadkowym porządku nazwy przedmiotów charakterystycznych dla tych obiektów. Trudność tego ćwiczenia zależy od poziomu grupy, z którą pracujemy. Dla drugiej klasy przygotowałam jeden przedmiot związany z historyjką oraz drugi, znany już moim uczniom z doświadczenia lub z wcześniejszych lekcji. Dla starszych uczniów niech będą to przedmioty tylko z nowo poznanej historyjki lub nawet nowe. Uczniowie, przyglądając się nazwom przedmiotów, mają za zadanie zrobić porządek, tj. pod każdym miejscem przymocować kartę ze słowem z nim związanym. Przygotowane przeze mnie słowa to: ZOO – elephant, lion, CAFÉcandy floss, ice cream, PARK – kite, swing, FUNFAIR – roller coaster, dodgems, MUSEUM – painting, gallery, OLD TOWN – castle, square.

Excuse me, where’s the museum?

Przy okazji tematu wycieczek szkolnych warto wprowadzić podstawowe wyrażenia używane do pytania o miejsce czy drogę. Do tego ćwiczenia uczniowie wcielają się w rolę Mike’a będącego na wycieczce oraz w role przechodniów z mapą w ręku. Dlatego potrzebuję dwóch zestawów kart dla wszystkich uczniów. Pierwszy to karty z głową Mike’a, a nad nią chmurka z nazwą miejsca, np. café. Drugi zestaw to karty z fragmentem planu miasta, a na nim zaznaczone tylko jedno wybrane miejsce, np. zoo. Prezentujemy uczniom prosty dialog:

  • A: Excuse me, where’s the café?
  • B: It’s over there. (wersja dla ucznia z mapą, na której jest zaznaczone właśnie to miejsce)
  • A: Thank you.
  • B: You’re welcome.

Kolejny dialog:

  • A: Excuse me, where’s the café?
  • B: I’m sorry, I don’t know. (wersja dla ucznia z mapą, na której to miejsce nie jest zaznaczone)
  • A: That’s ok.

Zadaniem uczniów z kartami Mike’a jest uzyskanie wskazówki, jak dojść do wybranego miejsca. Uczniowie przemieszczają się po klasie i zaczepiają „przechodniów”. Zdobycie właściwej wskazówki oznacza odnalezienie swojej pary. Po zakończeniu jednego zadania uczniowie zamieniają się rolami.

 

Materiały wizualne do pobrania