Mike's Christmas

Numer JOwS: 
str. 135

Mike’s Christmas to trzecia część rymowanej historii o życiu chłopca o imieniu Mike, powstałej z myślą o najmłodszych uczniach języka angielskiego. Jednak jako nauczyciel w szkole podstawowej mam kontakt nie tylko z dziećmi klas I-III, dlatego tym razem postanowiłam wykorzystać bajkę o świętach Mika w klasach starszych.

Pobierz artykuł w pliku PDF

Chociaż propozycja wydaje się nieco banalna ze względu na proste zwroty i słowa oraz dosyć dziecinny styl bajki, to wszystko zależy od przeprowadzonych ćwiczeń utrwalających. Nie zapominajmy, że zwłaszcza przed świętami budzi się w każdym z nas dziecko, więc dlaczego nie zrobimy niespodzianki oraz wielkiej przyjemności szóstoklasistom? Wystarczy jedynie zmienić nieco charakter zaproponowanych ćwiczeń. Dlatego w ćwiczeniu pierwszym wykorzystam karty z memory do pobudzenia wyobraźni i kreatywności uczniów i dokładniejszego opisu tego, co na nich się znajduje. Wyobrażam sobie, że będzie to: I can see a snowman, it is big, fat and white, it has got a black hat , three buttons. It is smiling at me. I always make a snowman when there is a lot of snow outside. W ćwiczeniu drugim zachęcę uczniów do utworzenia formy przeszłej czasowników podanych w zwrotach, następnie w zabawie z piłką celowo będę tworzyła błędne formy przeszłe po to, by zmusić uczniów do uważnego słuchania i odpowiedniego reagowania. Następnie kartki świąteczne przyniesione na lekcje będą okazją do przypomnienia różnych struktur i konstrukcji gramatycznych służących do opisu obrazka. Zarówno w grupie najmłodszych, jak i starszych uczniów okres świąteczny jest znakomitą okazją do zabawy i oderwania się od mozolnej pracy z podręcznikiem.

Ćwiczenia

1. Memory

Zadanie polega na połączeniu obrazka z odpowiednim słowem. Wycięte karty rozkładamy w dwóch rzędach. W jednym znajdują się potasowane kartony z obrazkami, a w drugim – kartony ze słowami. Uczniowie odkrywają górny kartonik oraz dolny. Jeśli odnaleziona zostanie para, uczeń zabiera ją, natomiast jeśli słowo nie pasuje do obrazka, kartoniki odwracamy, a ruch należy do kolejnego gracza. Możemy zaproponować uczniom pokolorowanie oraz usztywnienie kart za pomocą podklejenia ich kartką z bloku technicznego.

2. Complete the letters

Zadanie polega na uzupełnieniu brakujących liter tak, by powstał wyraz z bajki.

  • make a s _ _w _ _ n
  • have a snow_ _ _l  f_ _h _
  • ride in _ l _ _ g _
  • pack g _ _ _ s
  • sing Ch _ _ _ ti _ n  R _ y _ _ s
  • light a c _ _ d _ e
  • wait for S _ _ t _  C _ _ _ _
  • decorate the _ r _ _

3. A ball game

W zabawie wykorzystujemy wcześniej opracowane zwroty z poprzedniego ćwiczenia oraz piłkę. Rzucamy piłkę do wybranego ucznia, wypowiadając przy tym dowolne wyrażenie np. decorate the tree. Przeciwnik łapię ją pod warunkiem, że wyrażenie zostało utworzone poprawnie gramatycznie. Jeśli wystąpił błąd, a można też celowo zmieniać wyrazy np. light a gift, piłki nie łapiemy.

4. A postcard

Dla utrwalenia słownictwa z bajki prosimy dzieci o przyniesienie do klasy zeszłorocznych kartek świątecznych, na których można rozpoznać świąteczne szczegóły typu: Święty Mikołaj, gwiazdy, śpiewający kolędnicy, bałwan, sanie, prezenty, świece itp. Następnie możemy odtworzyć historyjkę Mika już nie za pomocą znanych obrazków, ale wykorzystując kolorowe świąteczne widokówki. When it’s Christmas Time, Mike sings Christian Rhymes’ może przedstawiać kartka z kolędnikami, Happy as can be, decorates the tree to kartka z choinką itd. Kartki przypinamy klamerkami do sznurka do prania przewiązanego wzdłuż klasy lub na choince. Z pewnością stworzy to znakomitą dekorację świąteczną klasy.

285 Pobierz kartoniki do druku