Plan wydawniczy 2019

Dział Temat numeru poświęcamy głównie indywidualnej pracy nauczycieli i uczniów oraz trudnościom z nią związanym, a także wielojęzyczności jako elementowi kształcenia językowego.

Zachęcamy do podejmowania problematyki nowszych podejść do nauczania języków (w tym wykorzystywania technologii informacyjnych), rozwijania sprawności mediacyjnych i interakcyjnych oraz kształtowania kompetencji interkulturowej.

Planujemy wydanie jesienią 2019 roku numeru specjalnego Języków Obcych w Szkole – skoncentrowanego na nauczaniu języka polskiego jako języka drugiego/języka edukacji w polskich szkołach – na pracy z uczniami z doświadczeniem migracji.

W dziale Temat numeru w poszczególnych wydaniach w roku 2019 proponujemy zajęcie się następującymi zagadnieniami:

 

Numer 1/2019  – Indywidualny styl pracy nauczycieli 

  • kompetencje i umiejętności nauczycieli
  • strategie nauczania języka
  • preferowane metody nauczania,
  • podejście do uczniów i współpraca z nimi
  • osobowość nauczyciela

[termin nadsyłania artykułów: koniec stycznia 2019 r.]

 

Numer 2/2019  –  Indywidualny styl pracy i samodzielność uczniów

  • autonomia uczniów
  • praca na lekcjach i praca własna
  • strategie uczenia się języka
  • stosunek do nauczyciela i styl współpracy z nim
  • współpraca z innymi uczniami
  • motywacja do nauki języka

[termin nadsyłania artykułów: koniec marca 2019 r.]

 

Numer 3/2019  –  Czynniki regresu sprawności językowych i ich utrata

  • czynniki dydaktyczne i organizacyjne zjawiska
  • przyczyny niskiego poziomu motywacji i przeciwdziałanie im
  • cele nauki języka
  • brak kontaktu z rodzimymi użytkownikami języka obcego
  • nieużywanie języka obcego poza lekcjami
  • metody i osobowość nauczyciela

 [termin nadsyłania artykułów: koniec czerwca 2019 r.]

 

Numer 4/2019 – Wielojęzyczność  jako element kształcenia językowego

  • różnorodna wielojęzyczność uczniów
  • wpływ otoczenia i środowiska na status wielojęzyczności
  • wykorzystanie jednego języka obcego w nauce innego
  • kompetencje wielojęzyczne nauczycieli

[termin nadsyłania artykułów: koniec września 2019 r.]

 

Numer specjalny (jesień 2019) – Język polski jako drugi/jako język edukacji

w polskich szkołach – praca z uczniami z doświadczeniem migracji

 [termin nadsyłania artykułów: koniec czerwca 2019 r.]