Plan wydawniczy 2021
Rok 2020 był bezprecedensowy. Odczuli to na własnej skórze wszyscy, w tym ci związani z edukacją: nauczyciele, dyrektorzy szkół, uczniowie i rodzice. Nie bez powodu zatem numery "Języków Obcych w Szkole'' zaplanowane na rok 2021 będą oscylować wokół tematu wpływu pandemii COVID-19 na proces nauczania i uczenia się.
Prosimy o nadsyłanie propozycji tekstów (artykułów, relacji, scenariuszy lekcji) poświęconych zarówno tematom numeru, jak i innym zagadnieniom dotyczącym szeroko pojętej edukacji językowej. Zachęcamy do podjęcia tematyki sprawności pisania: rangi tej umiejętności w znajomości języka, podejścia do kształcenia sprawności tworzenia tekstów pisanych, skutecznych metod uczenia pisania. Zapraszamy również do zajęcia się problematyką materiałów dydaktycznych: ich konstrukcji, adaptacji, ewaluacji, sposobów wykorzystywania, a także dydaktyzowania materiałów „nieedukacyjnych”.
Do publikowania na naszych łamach zapraszamy nauczycieli praktyków, glottodydaktyków akademickich, ekspertów i trenerów metodycznych.
Tematy numeru kolejnych wydań „Języków Obcych w Szkole” w 2021
Numer 1/2021: Nauka zdalna, hybrydowa i w klasie
- nauka języka w szkołach, szkołach językowych, na uczelniach – nowe rozwiązania
- specyfika kształcenia językowego w szkołach i w edukacji pozasystemowej
- skuteczność nauczania języków zdalnie i hybrydowo
- różne metody rozwijania sprawności językowych, a w szczególności kształcenie umiejętności tworzenia tekstów pisanych
- nauka języków a zmiany związane z reformą edukacji (status drugiego/trzeciego języka obcego w szkołach, egzamin ósmoklasisty, matura)
[Termin nadsyłania tekstów upływa 15 stycznia]
Numer 2/2021: Emocje w nauce języka
- relacje uczeń - nauczyciel w uczeniu (się) języków
- relacje uczeń - nauczyciel w czasie pandemii
- motywowanie uczniów w pracy zdalnej i hybrydowej
- nowe role i kompetencje nauczycieli a sytuacja kryzysowa
- rola emocji i zaangażowania w uczeniu (się) języka
- wyrażanie emocji przez osoby wielojęzyczne
[Termin nadsyłania tekstów upływa 31 marca]
Numer 3/2021: Kontrola i ocena postępów uczniów, w tym w zdalnym kształceniu językowym
- zasób zdalnych narzędzi kontroli i oceny postępów uczniów
- wartość i ocena narzędzi kontroli postępów w nauce
- weryfikacja możliwości niesamodzielnej pracy uczniów
- informacja zwrotna w zdalnej nauce języka
[Termin nadsyłania tekstów upływa 30 czerwca]
Numer 4/2021: Językowe projekty edukacyjne
- projekty międzyklasowe, międzyszkolne, międzyuczelniane, międzynarodowe
- cele i opisy projektów eTwinning oraz projektów nagradzanych w konkursie European Language Label
- realioznawstwo w pracy projektowej
- walory pracy projektowej w edukacji językowej
- aktywność uczniów w projektach
[Termin nadsyłania tekstów upływa 30 września]