Scenariusz lekcji języka francuskiego – przygotowanie do egzaminu DELF
Numer JOwS:
str. 141
Temat: S’occuper des animaux familiers pendant les vacances.
Poziom: A2
Czas trwania: 1-2 godziny lekcyjne, w zależności od grupy uczniów oraz czasu, który nauczyciel planuje poświęcić na przedstawienie pracy domowej i na ćwiczenia utrwalające.
Cele:
- utrwalenie słownictwa na poziomie A2, dotyczącego zwierząt i opieki nad nimi;
- przygotowanie do prowadzenia rozmowy;
- uczenie, jak reagować na nieprzewidziane sytuacje w rozmowie;
- motywowanie ucznia do nauki języka francuskiego poprzez zachęcanie do rozmowy o tym, co lubi robić;
- otwieranie ucznia na kreatywność poprzez odwoływanie się do jego wyobraźni oraz naukę zachowań w sytuacjach nieprzewidzianych.
Ćwiczone umiejętności:
- przedstawienie przed klasą krótkiego exposé, przygotowanego w domu;
- tworzenie dialogu na wskazany temat (umiejętność precyzyjnego określenia celu takiej rozmowy oraz przewidywanie tego, co może być zaskakujące, nieoczekiwane w dialogu);
- prowadzenie dialogu na wskazany temat w zakresie znanego słownictwa;
- rozumienie polecenia egzaminacyjnego oraz tekstu pisanego na określony temat.
Materiały:
Uczniowie otrzymują od nauczyciela:
- przykład polecenia egzaminacyjnego;
- ćwiczenie – tekst dialogu do uzupełnienia.
Założenie do lekcji:
Na poprzedniej lekcji zostało wprowadzone słownictwo dotyczące zwierząt i opieki nad nimi. W domu uczniowie mieli przygotować krótkie exposé na temat: Comment faut-il s’occuper d’un animal familier ?
Słownictwo wymagane do przygotowania ww. exposé:
Quelques idées sur les animaux familiers :
leurs habitudes :
- le chien aime jouer, chasser, dormir, être aimé, être caressé
- le chat parfois griffe quand les enfants lui tirent la queue, il ronronne quand on le caresse
- la petite chatte mordille quand on joue avec elle
que faut-il faire avec un animal ?
- le nourrir = lui donner à manger
- le sortir
- le caresser, s’amuser avec lui
- l’aimer, l’affectionner
- il faut veiller à ce que le chat fasse ses besoins dans la cuvette qu’il faudra changer régulièrement
son caractère :
- drôle, amusant, joyeux, affectueux, coquin, câlin
- parfois triste
- il n’est pas méchant, ne mord jamais, n’est pas agressif
- le chien est attentif à ce qui se passe autour de son maître
- Comment les animaux se comporteront-ils avec une personne qu’ils ne connaissent pas ?
- Comment est une petite chatte : une boule de poils.