Nauka słownictwa opracowana na podstawie metody fiszek dr. Leitnera
-
Tytuł projektu: Stworzenie i wypromowanie serwisu internetowego wspierającego naukę języków obcych (nauka słownictwa opracowana w oparciu o metodę fiszek dr Leitnera)
-
Koordynator: Tomasz Młodzki
-
Instytucja: SonBou Marcin Młodzki
-
Język projektu: polski, angielski, niemiecki, francuski, hiszpański
-
Edycja konkursu: European Language Label 2012
W efekcie oferuje on przyjemną i skuteczną formę nauki dowolnego języka obcego, która może odbywać się w sposób spontaniczny, ale też systematyczny. Dodatkową atrakcją są gry, takie jak memory, sprawiające, że uczeń podchodzi do nauki z ciekawością.
Podstawową innowacją, wzbogacającą tradycyjną metodę, jest oparcie systemu na dwóch elementach: nauce wielozmysłowej oraz systemie efektywnych powtórek. Użytkownicy serwisu angażują trzy zmysły: słuch (nagrania lektorskie), wzrok (zapis literowy, obrazek ilustrujący słowo) oraz dotyk (możliwy jest tryb wpisywania słówek), co przyspiesza proces nauczania. Następnie, przy użyciu algorytmu matematycznego, oraz w oparciu o oceny wystawiane sobie przez uczniów, wyznaczany jest odpowiedni termin powtórki materiału. W ten sposób użytkownicy nie tylko uczą się systematycznie, ale też mogą zaoszczędzić czas skupiając się na nowym materiale, oraz tym, który sprawia im trudności.
Miejsce i częstotliwość powtarzania materiału zależą od indywidualnego wyboru ucznia. Nauka za pomocą serwisu może odbywać się wszędzie tam, gdzie znajduje się komputer z dostępem do Internetu. Innowacyjnym dodatkiem jest również możliwość tworzenia własnych zestawów słownictwa, do którego automatycznie dodawana jest wymowa lektora. „Udźwiękowiony” w ten sposób zestaw może być ściągnięty jako mp3. Dodatkowo każdy z nich można wydrukować w formie szablonu fiszek lub listy słówek.
Kreatywne elementy projektu:
- Wielozmysłowe nauczanie - dzięki osiągnięciom technologii text-to-speech Fiszkoteka pozwala na automatyczne udźwiękowienie zestawów z najpopularniejszych języków. Dodatkowo wiele zestawów jest wyposażonych w zdjęcia lub obrazki;
- System efektywnych powtórek, dbający o powtarzanie przerobionego materiału w optymalnych odstępach tak, aby przy minimalnym nakładzie czasowym nauczyć się i pamiętać jak najwięcej;
- Funkcje społecznościowe i konta dla szkół –system wspomagający wspólną naukę nauczyciela i uczniów oparty na grupach tematycznych.
Informacje o pozostałych laureatach ELL 2012 do przeczytania w artykule JOwS 3/2012.
|