Nauka słownictwa opracowana na podstawie metody fiszek dr. Leitnera

Projekt stworzenia i wypromowania serwisu Fiszkoteka.pl stanowi połączenie znanej i sprawdzonej metody edukacji językowej za pomocą fiszek, z wykorzystaniem nowych technologii.

  • Tytuł projektu: Stworzenie i wypromowanie serwisu internetowego wspierającego naukę języków obcych (nauka słownictwa opracowana w oparciu o metodę fiszek dr Leitnera)

  • Koordynator: Tomasz Młodzki

  • Instytucja: SonBou Marcin Młodzki

  • Język projektu: polski, angielski, niemiecki, francuski, hiszpański

  • Edycja konkursu: European Language Label 2012

W efekcie oferuje on przyjemną i skuteczną formę nauki dowolnego języka obcego, która może odbywać się w sposób spontaniczny, ale też systematyczny. Dodatkową atrakcją są gry, takie jak memory, sprawiające, że uczeń podchodzi do nauki z ciekawością. 

Podstawową innowacją, wzbogacającą tradycyjną metodę, jest oparcie systemu na dwóch elementach: nauce wielozmysłowej oraz systemie efektywnych powtórek. Użytkownicy serwisu angażują trzy zmysły: słuch (nagrania lektorskie), wzrok (zapis literowy, obrazek ilustrujący słowo) oraz dotyk (możliwy jest tryb wpisywania słówek), co przyspiesza proces nauczania. Następnie, przy użyciu algorytmu matematycznego, oraz w oparciu o oceny wystawiane sobie przez uczniów, wyznaczany jest odpowiedni termin powtórki materiału. W ten sposób użytkownicy nie tylko uczą się systematycznie, ale też mogą zaoszczędzić czas skupiając się na nowym materiale, oraz tym, który sprawia im trudności.

Miejsce i częstotliwość powtarzania materiału zależą od indywidualnego wyboru ucznia. Nauka za pomocą serwisu może odbywać się wszędzie tam, gdzie znajduje się komputer z dostępem do Internetu. Innowacyjnym dodatkiem jest również możliwość tworzenia własnych zestawów słownictwa, do którego automatycznie dodawana jest wymowa lektora. „Udźwiękowiony” w ten sposób zestaw może być ściągnięty jako mp3. Dodatkowo każdy z nich można wydrukować w formie szablonu fiszek lub listy słówek.

Kreatywne elementy projektu:

  • Wielozmysłowe nauczanie - dzięki osiągnięciom technologii text-to-speech Fiszkoteka pozwala na automatyczne udźwiękowienie zestawów z najpopularniejszych języków. Dodatkowo wiele zestawów jest wyposażonych w zdjęcia lub obrazki;
  • System efektywnych powtórek, dbający o powtarzanie przerobionego materiału w optymalnych odstępach tak, aby przy minimalnym nakładzie czasowym nauczyć się i pamiętać jak najwięcej;
  • Funkcje społecznościowe i konta dla szkół –system wspomagający wspólną naukę nauczyciela i uczniów oparty na grupach tematycznych.

Informacje o pozostałych laureatach ELL 2012 do przeczytania w artykule JOwS 3/2012.

178

Pobierz artykuł w pliku PDF

 

 

Znaczniki