Projekt edukacyjny deDOMO - Angielski dla rodziców (i dzieci!)

DeDOMO to rodzaj długofalowej gry edukacyjnej, przeznaczonej dla rodziców, którzy chcą, aby ich dziecko posługiwało się językiem obcym spontanicznie i naturalnie, w typowych sytuacjach codziennych.

  • Tytuł projektu: deDOMO- Angielski dla rodziców (i dzieci!)

  • Koordynator: dr Grzegorz Śpiewak

  • Instytucja: deDOMO Education Jannasz, Śpiewak sp. j.

  • Język projektu: polski, angielski

  • Edycja konkursu: European Language Label 2012

Z powodzeniem wykorzystuje zarówno domowy kontekst sytuacyjny, jak i relację rodzic- dziecko, powodując, że nauka zachodzi mimochodem, przy niewielkim wysiłku obu stron. Jej głównym założeniem jest wykorzystanie rutynowych okazji do stopniowego przestawiania języka komunikacji z ojczystego na obcy.

Metoda może być stosowana w edukacji dzieci w szerokim przedziale wiekowym- od 3 lat aż do końca szkoły podstawowej. Nie wymaga od rodziców dobrej znajomości języka obcego, wybrane elementy deDOMO mogą wprowadzać nawet osoby ze znajomością języka na poziomie A1. Co więcej, uczestnictwo w procesie edukacyjnym przynosi korzyści również samym rodzicom, pomagając przezwyciężyć strach przed mówieniem w języku obcym.

W celu upowszechniania i popularyzacji idei deDOMO powstała seria przewodników przybliżających metodę rodzicom dzieci w trzech grupach wiekowych: 3-6 („Angielski dla rodziców przedszkolaka”), 7-9 („Angielski dla rodziców ucznia”) i 10-13 („Angielski dla rodziców nastolatka”). Każdy z zestawów zawiera również nagrania audio z udziałem polskich dzieci i mam mówiących po angielsku. Ukazały się artykułu prasowe popularyzujące metodę, organizowane są warsztaty dla rodziców  chcących wprowadzić ją we własnym domu, dostępna jest strona internetowa projektu, kanał w serwisie YouTube oraz profil na portalu Facebook. 

Kreatywne elementy projektu:

  • Odpowiedź na pytanie o brak zadowalających postępów w nauce języka obcego w szkole, przede wszystkim w zakresie płynnego i spontanicznego reagowania w typowych sytuacjach codziennych;
  • Skierowanie projektu edukacyjnego, przeznaczonego docelowo dla dzieci i młodzieży nie wprost do nich, lecz do ich rodziców i opiekunów;
  • Nowatorska metoda edukacji domowej, stosowana przy okazji wykonywania codziennych czynności, wykorzystująca kreatywny, zlokalizowany system motywacyjny;
  • Formuła przewodników językowych, opierająca się na założeniu, że język rośnie wraz z dzieckiem.



Informacje o pozostałych laureatach ELL 2012 do przeczytania w artykule JOwS 3/2012.

178

Pobierz artykuł w pliku PDF

 

 

Znaczniki