Grzegorz Śpiewak

Artykuł

Dlaczego nauka wymowy jest na ogół zaniedbywana – mimo że praktycznie każdy nauczyciel języka obcego deklaruje, że jego/jej głównym celem jest rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się, zwłaszcza w języku mówionym?  Czy i jak można tę pedagogiczną niechęć do wymowy przezwyciężyć...

Artykuł

Jak Czytelnicy z pewnością się domyślają, bynajmniej nie próbuję odwieść nauczycieli od poświęcania czasu i uwagi fundamentalnej umiejętności językowej, jaką jest mówienie – nieprzypadkowo przecież Czy mówisz po angielsku? to tak naprawdę pytanie o znajomość języka obcego w ogóle, w tym...

Artykuł

Na początek krótkie wyjaśnienie genezy tego artykułu. W maju 2015 r. stowarzyszenie PASE (Polish Association for Standards in English) zorganizowało w Warszawie kongres języków obcych. W jego trakcie odbyła się burzliwa debata pod hasłem: Czy w polskiej szkole publicznej można nauczyć się...

Artykuł

Małe „m” w tytule tego tekstu jest celowo niejednoznaczne. Po pierwsze, ma podkreślić, że – zgodnie z założeniem koncepcyjnym tego numeru kwartalnika JOwS – dotyczy motywacji w nauczaniu języka obcego naprawdę małych uczniów. Koncentruję się na przedszkolakach i uczniach pierwszych klas...

Artykuł

What’s really up? to hasło przewodnie pierwszej edycji konkursu językowego IBM Reading Companion dla uczniów i nauczycieli języka angielskiego, rozstrzygniętej wiosną 2014 r. Tytuł, a zwłaszcza przysłówek really, miał w założeniu sprowokować uczestników konkursu do...

Artykuł

Czego naprawdę potrzebuje początkujący, by zacząć mówić w języku obcym? Gdzie i kiedy może to dostać? W trzecim z serii tekstów inspirowanych koncepcją deDOMO prezentujemy nowe argumenty na rzecz podejścia leksykalno-funkcjonalnego i wykorzystania języka ojczystego do nauki języka obcego w...

Artykuł

W grudniu 2014 r. redakcja czasopisma „Języki Obce w Szkole” otrzymała list od przewodniczącego Rady Języka Polskiego prof. dr hab. Andrzeja Markowskiego w sprawie, wydanej w 2010 r. książki dr. Grzegorza Śpiewaka Angielski dla rodziców przedszkolaka. Przewodnik metodyczny. Redakcja...

Artykuł

W drugim z serii tekstów inspirowanych metodą deDOMO pokazujemy, czego mogą nas, pedagogów, nauczyć rodzice,  jeśli chodzi o wagę poprawności językowej i hierarchię ważności błędów, zwłaszcza gramatycznych. Pytamy też, jak stabilna jest norma językowa i twierdzimy, że naprawdę warto...

Artykuł

W pierwszym z serii tekstów inspirowanych metodą deDOMO próbujemy pokazać na nowo trudną sytuację ucznia zmagającego się z obcością języka obcego. Analizujemy źródła tej obcości i przekonujemy, że zasługują one na naszą empatię jako edukatorów. Wprowadzamy też pojęcie udomowienia języka obcego...