Do Francji przez zabawę

Numer JOwS: 
str. 108

Język obcy to nie tylko nauka słów i gramatyki, ale także poznanie kultury danego kraju. Warto wprowadzać je już od najmłodszych lat, by uwrażliwić dzieci na różnorodność, zaznajomić z danym krajem i jego dorobkiem kulturowym oraz przedstawić im ciekawostki z nim związane. Jak zatem przystępnie – poprzez zabawę – przybliżyć przedszkolakom Francję? Oto scenariusz zajęć, które zaciekawią każdego malucha!

Pobierz artykuł w pliku PDF

Temat lekcji: Vive la France – poznajemy kulturę Francji.

Typ szkoły: przedszkole, szkoła podstawowa I-III

Poziom nauczania: A1

Cele lekcji:

  • komunikacyjne: dziecko potrafi się przywitać i pożegnać po francusku, dziecko rozumie zwrot „on prend + nazwa środka transportu”;
  • językowe: dziecko potrafi wymienić podstawowe środki transportu, nazwy ubrań i kolory, dziecko rozumie prosty przepis kulinarny;
  • socjokulturowe: dziecko potrafi wymienić rzeczy związane z Francją, w tym: zabytki, przysmaki, kolorystykę flagi Francji.

Techniki pracy: burza mózgów, praca plastyczna indywidualna oraz grupowa, zabawy ruchowe na dywanie, wierszyk-masażyk, zabawy z obrazkami.

Przebieg lekcji

Wstęp

1. Mamy gościa! (czas: ok. 6 min.)

Zapraszamy do dzieci maskotkę o imieniu Pierre (lub innym dowolnym francuskim), która przyjechała właśnie z Francji. Wita się z dziećmi francuskim Bonjour. Chce przedstawić dzieciom swój kraj.

Na początku robimy burzę mózgów i pytamy dzieci o to, co kojarzy im się z Francją. Następnie (w zależności od możliwości sali) pokazujemy dzieciom prezentację przedstawiającą:

Nasz gość nazywa dane rzeczy po francusku.

Cel: zapoznanie dzieci z kulturą francuską, osłuchanie ich z francuskim nazewnictwem.

 

Część właściwa zajęć

2. Tricolores! (ok. 3-6 min., w zależności od techniki)

Proponujemy dzieciom pracę plastyczną: wykonanie francuskiej flagi. W tym celu przygotowujemy kartkę z konturami flagi i proponujemy jedną z technik: wydzieranie, kolorowanie, malowanie, układanie z kulek z krepy odpowiednich kolorów flagi. Dodatkowo ćwiczymy z dziećmi nazwy kolorów po francusku.

Opcjonalnie: dzieci mogą narysować wieżę Eiffla w dwóch wariantach: narysowanie wieży z wielkiej litery A wg wskazówek na Ryc. 1 lub dorysowanie lustrzanego odbicia wieży po otrzymaniu kartki z narysowaną jej połową.

Cel: utrwalenie barw flagi Francji, ćwiczenie motoryki małej, nauka kolorów.

Ryc. 1. WieżaEiffla krok po kroku.

3. Pakujemy się! (ok. 3 min.)

Zaproszenie na wycieczkę: przygotowujemy walizkę (z kartonu lub papieru) oraz obrazki przedstawiające ubrania. Dzieci po kolei pakują ją, wkładając do środka wymienione rzeczy. Można zabawę zróżnicować w zależności od pory roku, np. na lato wybierają spośród wszystkich obrazków tylko letnie ubrania.

Cel: poznanie nazw ubrań, ćwiczenie umiejętności segregowania ubrań w zależności od pory roku, wykonywanie czynności pakowania przed wyjazdem.

 

4. Lecimy do Francji! (ok. 3 min.)

Słuchając piosenki Le voyage w wykonaniu Henriego Dèsa i widząc obrazki przedstawiające środki transportu, dzieci je imitują. Pokazując obrazek, nazywamy po francusku poszczególne pojazdy, np. nous prenons un avion. Gdy muzyka się zatrzymuje, następuje przesiadka, tzn. wskazujemy i nazywamy kolejny obrazek, dzieci „przesiadają się” i na dźwięk muzyki udają kolejny środek transportu. Możemy też pozwolić im odgadnąć, jaki będzie kolejny pojazd, odtwarzając im nagranie odgłosu środku transportu. Wykorzystujemy obrazki przedstawiające np. samolot, pociąg, rower, statek, samochód, autobus.

Cel: francuskie nazwy środków transportu, rozpoznawanie odgłosów pojazdów, umiejętność imitacji, wykonywanie czynności do muzyki.

 

5. Voila! Jesteśmy! (ok. 3 min.)

Przygotowujemy po trzy obrazki (zabytki z ćw. 1) z Wieżą Eiffla, Łukiem Triumfalnym i Luwrem, a następnie rozkładamy je na podłodze. Dzieci do muzyki słyszanej w tle spacerują po Paryżu, na hasło np. La Tour Eiffel! dzieci zbierają się przy wyznaczonym obrazku.

Cel: rozpoznawanie i utrwalanie nazw zabytków, ćwiczenie orientacji i refleksu.

 

6. Czas coś zjeść! (ok. 5 min.)

Ustawiamy dzieci w kręgu w taki sposób, by mogły „rysować” sobie nawzajem na plecach i zapraszamy do „wierszyka­‑masażyka”. Proponujemy wykonanie naleśników na plecach sąsiada. Najpierw dzieci wymieniają składniki, a następnie wykonują czynności według wskazówek Pierre’a przekazywanych po francusku:

On ajoute de la farine, du lait et deux oeufs.

On donne un peu de sel. On mélange tout.

Ensuite on prend une poêle et on cuit des crêpes. Elles sont prêtes à manger.

Vous pouvez ajouter ce que vous aimez! Bon appetit!

Pytamy dzieci, z czym lubią jeść naleśniki, i każde z nich „nakłada” na swój naleśnik to, na co ma ochotę.

Cel: poznanie przepisu na wykonanie naleśników, naśladowanie czynności kuchennych, wzmacnianie relacji między dziećmi, oswajanie z dotykiem.

Plakat wykonany z grupą przedszkolną 5-latków podczas zajęć według niniejszego scenariusza. Fot.: Agnieszka Wierzchosławska

Podsumowanie

7. Vive la France! (ok. 6-10 min)

Utrwalamy wiedzę: z przygotowanych wcześniej materiałów (wycinków z gazet, ulotek, pocztówek i innych materiałów związanych z Francją) przygotowujemy plakat. Dzieci segregują obrazki i przedmioty na: kuchnię, modę, zakupy itp., a następnie naklejają je na brystol. Wcześniej rysujemy na nim kontur mapy Francji, zaznaczamy stolicę, doklejamy wieżę Eiffla, trochę lawendy, próbkę kosmetyku/perfum (przykład mapy na zdjęciu). Po umieszczeniu na mapie wszystkich elementów, maskotka Pierre dziękuje dzieciom za wspólną zabawę (merci) i żegna się (au revoir) podając dzieciom łapkę.

Zadanie to nadaje się na osobne, kolejne zajęcia – wówczas dzieci same przynoszą materiały z domu i/lub wycinają je z przyniesionych przez nauczyciela ulotek/gazetek.

Cel: praca w grupie, ćwiczenie umiejętności grupowania wg kategorii, kreatywności, utrwalenie wiadomości związanych z Francją.

 

Scenariusz zajęć w wersji pdf