Przeglądaj artykuły opublikowane w JOwS

treść strony

Mike loves fairy tales

Nasz bohater Mike to inteligentny chłopiec gotowy na różnego rodzaju wyzwania. Tym razem staje do szkolnego konkursu na znajomość tradycyjnych bajek. Jego przeciwnikiem jest kolega Jack i chociaż z góry wiadomo, że to właśnie Mike zwycięży, to i tak warto przeczytać historyjkę i przypomnieć sobie fragmenty znanych i lubianych bajek oraz zachęcić najmłodszych do podobnej zabawy.

Brainstorm

W szkolnym quizie mamy do czynienia z czterema bajkami. Fragmenty pochodzą z moich autorskich przekładów. Są to: The Ugly Duckling, Sleeping Beauty, Goldilocks and the Three Bears oraz Cinderella. Warto kilkakrotnie przeczytać przedstawione fragmenty i upewnić się, czy uczniowie rozpoznają bajki i znają ich tytuły. Następnie można zaproponować podobny quiz, w którym uczniowie w określonym czasie muszą podać tytuł bajki po usłyszeniu jej fragmentu. Dla urozmaicenia zadania dobrze jest zasugerować „burzę mózgów” na skojarzenia słów z danym utworem. Na tablicy piszemy tytuły bajek, a uczniowie podają słowa, które są z nimi kojarzone. Po tym zadaniu quiz będzie jeszcze większym wyzwaniem. Nauczyciel podaje wybrane słowa, a ochotnicy sugerują kojarzoną z nimi bajkę. Zaproponujmy niewielką rywalizację. Każdy z uczestników przed rozpoczęciem zabawy otrzymuje np. 5 punktów (zależy to od liczby wcześniej przygotowanych słów do każdej bajki). Każde usłyszane słowo odejmuje jeden punkt. Im szybciej uczeń poda prawidłową odpowiedź, tym więcej punktów zachowa. W bajce Cinderella oraz Sleeping Beauty słowa mogą się powtarzać, co wprowadza dodatkową trudność w prawidłowym skojarzeniu.

Słowa powinny być dostosowane do zaawansowania językowego uczniów oraz ich wieku.

Rhyme

Kolejna zabawa polega na rozpoznaniu rymujących się słów. Nadal pracujemy na bazie podanych w historyjce fragmentów bajek. Wypisujemy na tablicy słowa: ball, day, asleep, grey, great, hall, deep, wait. Prosimy uczniów o połączenie ich w pary. Upewniamy się, czy znane jest znaczenie słówek:

day – grey; deep – asleep; great – wait; hall – ball.

Następnie prezentujemy na tablicy fragmenty bajek z usuniętymi wyrazami, które się rymują.

  • “Crack! The eggs break on a summer …...,
  • but one duck is ugly and ……”.
  • “Oh no! Your finger, the wound is ..…. .
  • The girl, the King and Queen all fall ……”.
  • “The girl likes the small bowl, it’s …... .
  • She has her breakfast, she can’t …...”.
  • “Castle, prince, dancing …...,
  • what I want is a ..….”.

Miming

Zabawa polega na naśladowaniu wybranej postaci z dowolnej bajki. Początkowo ochotnicy sugerują postać, wypowiadają jej imię, a następnie ją naśladują. Nie musi to być główny bohater. W bajce o Kopciuszku mogą to być również niedobre siostry Kopciuszka czy też książę. W bajce o Złotowłosej niech to będą niedźwiedzie. W Śpiącej królewnie może to być zła wróżka, a w Brzydkim kaczątku zarówno kaczątko, jak i później łabędź. W kolejnej zabawie uczniowie nie muszą podawać imion bohaterów. Wszyscy poruszają się w rytm melodii, a kiedy muzyka cichnie, uczniowie naśladują wybraną przez siebie postać. Po takiej zabawie można przeprowadzić quiz również na znajomość gestów i umiejętność naśladowania. Grupa uczniów, która wskaże najwięcej zaprezentowanych postaci lub poda właściwy tytuł bajki, wygrywa.

Powiązane artykuły