Publikuj w "Językach Obcych w Szkole"

treść strony

Zasady współpracy

Redakcja przyjmuje do oceny i publikacji teksty o charakterze naukowym, metodycznym i popularnonaukowym, jak również artykuły, reportaże oraz felietony poświęcone edukacji językowej. Opracowanie nie powinno naruszać praw autorskich osób trzecich - w rozumieniu Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (tekst pierwotny: DzU 1994 r. nr 24 poz. 83, tekst jednolity: DzU 2000 r. nr 80 poz. 904). Teksty przechodzą analizę pod kątem potencjalnego plagiatu. Autor artykułu wyraża zgodę na dokonanie przez redakcję korekty stylistycznej i językowej oraz wykorzystanie tekstu na dwóch polach eksploatacji (druk, internet). W przypadku obszerniejszych artykułów redakcja zastrzega sobie prawo do dokonania skrótu, z ewentualną prezentacją dodatkowych treści na stronie internetowej czasopisma. Redakcja nie będzie akceptować ghostwritingu i takich zjawisk, jak guest authorship oraz innych przejawów nierzetelności autorów. Artykuły i materiały dodatkowe publikowane w piśmie są chronione prawem autorskim. Przedruk tekstu opublikowanego na łamach JOwS może nastąpić za zgodą redakcji.

Tematyka publikowanych artykułów i zasady współpracy

Zapraszamy Państwa do przesyłania artykułów w języku polskim na wszystkie interesujące Państwa tematy związane z uczeniem się i nauczaniem języków obcych nowożytnych (w tym języków rzadziej nauczanych), języków mniejszości narodowych, języków mniejszości etnicznych, języka regionalnego, języka polskiego jako obcego, języków klasycznych. Artykuły mogą dotyczyć:

  • uczenia się i nauczania sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstów pisanych, pisania, mówienia, przetwarzania językowego (mediacji);
  • uczenia się i nauczania (różnorodnie definiowanych) podsystemów języka – gramatyki, leksyki, fonetyki;
  • teorii uczenia się i nauczania języków obcych;
  • wpływu różnych czynników, np. cech osobowości, czynników demograficznych, społecznych, na proces oraz efekty uczenia się i nauczania języków obcych;
  • metod, technik i podjeść do nauczania języków obcych, w tym pracy metodą projektu oraz projektów dotyczących języków obcych nowożytnych, np. European Language Label, eTwinning;
  • nauczania języków obcych różnych grup uczniów, uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych;
  • nauczania w różnych kontekstach sytuacyjnych (szkoła, uczelnia, kształcenie specjalistyczne, nauczanie dorosłych; nauczanie w grupie, nauczanie indywidualne, nauczanie na odległość, nauczanie z wykorzystaniem narzędzi informatycznych; nauczanie w szkole językowej; nauczanie w środowisku wielojęzycznym);
  • sposobów motywowania oraz roli motywacji w nauczaniu języków obcych;
  • różnych obowiązków i ról nauczyciela języka obcego;
  • organizacji warsztatu pracy nauczyciela języków obcych, w tym zagadnień związanych z utrzymaniem dyscypliny w klasie, radzeniem sobie z uczniami sprawiającymi problemy;
  • materiałów wykorzystywanych w dydaktyce języka obcego, w tym podręczników, narzędzi i materiałów cyfrowych, materiałów pomocniczych, słowników, nowoczesnych technologii, np. sztucznej inteligencji;
  • analizy przepisów oświatowych związanych z kształceniem językowym; interferencji międzyjęzykowej i międzykulturowej;
  • popełniania błędów i informacji zwrotnej w kształceniu językowym;
  • planowania procesu uczenia się i nauczania języka obcego, w tym planowania lekcji, planowania kursu; nauczania stacjonarnego, hybrydowego oraz zdalnego;
  • wiedzy i umiejętności pozajęzykowych, wspierających proces uczenia się i nauczania języka obcego, np. umiejętności miękkich, interpersonalnych, związanych z ogólnymi strategiami uczenia się; autonomią;
  • sprawdzania i oceniania wiadomości i umiejętności w zakresie języka obcego, w tym egzaminów zewnętrznych (egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego), oraz innych egzaminów sprawdzających i egzaminów biegłości językowej;
  • przeglądu badań związanych z uczeniem się i nauczeniem języka obcego, w tym powiązań glottodydaktyki z innymi dziedzinami wiedzy, np. językoznawstwem, pedagogiką, psychologią;
  • najnowszych trendów, nowinek ze świata związanych z uczeniem się i nauczaniem języka obcego;
  • wszystkich innych zagadnień dotyczących uczenia się i nauczania języka obcego, niewymienionych w powyższych punktach.

Szczególnie czekamy na artykuły zawierające sprawozdania z przeprowadzonych badań lub analiz dotyczących uczenia się i nauczania języka obcego.

Zapraszamy do przesyłania propozycji artykułów do kolejnych numerów JOwS! Zapraszamy do współpracy również pracowników nauki. Języki Obce w Szkole są ujęte w wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych (UIC: 201349), z wartością publikacji 20 pkt.

Plan wydawniczy 2025

Numer 1/2025

Przygotowywanie do egzaminów i testów końcowych oraz certyfikacyjnych, w tym nauczanie do egzaminu ósmoklasisty, matury czy egzaminów i testów międzynarodowych.

Termin nadsyłania artykułów: 20.01.2025

Numer 2/2025

Indywidualizacja kształcenia językowego w kontekście dostosowywania nauczania do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (np. neuroróżnorodność, dysleksja, ADHD oraz uczniowie z orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznej).

Termin nadsyłania artykułów: 10.03.2025

Numer 3/2025

Nauczanie uczniów z doświadczeniem migracji, uchodźców, a także uczenia (się) języka obcego w kraju docelowym.

Termin nadsyłania artykułów: 10.06.2025

Numer 4/2025

Edukacja językowa w nauczaniu przedszkolnym, wczesnoszkolnym i pozaformalnym na początkowych etapach rozwoju, w tym w kontekście edukacji dwujęzycznej.

Termin nadsyłania artykułów: 10.09.2025

Zgłoś artykuł

Zostań autorem "Języków Obcych w Szkole"!

Sprawdź, jaki jest nasz plan wydawniczy na najbliższy rok, poznaj zasady współpracy oraz wymogi techniczne i... zostań naszym autorem!

Zgłoś

Wymogi techniczne

  • Autor przekazuje Redakcji dwa pliki: 1) treść artykułu, zawierającą lead (400-500 znaków) i krótki biogram Autora; 2) w języku angielskim - abstrakt artykułu wraz z tytułem i słowami kluczowymi.
  • Nadesłane artykuły powinny mieścić się w przedziale 16-30 tys. znaków ze spacjami, o ile autor i redakcja nie postanowią inaczej w procesie redakcyjnym.
  • Przed wysłaniem tekstu prosimy o zapoznanie się ze wskazówkami bibliograficznymi, według których powinny być sporządzone zestawienia bibliograficzne i przypisy.
  • Redakcja prosi o składanie tekstów w formacie *doc lub *rtf. Tekst artykułu powinien być znormalizowany w formacie A4; czcionka - Times New Roman 12 pkt., interlinia - 1,5 wiersza.
  • Każdy scenariusz powinien być przygotowany według wzoru scenariusza lekcji, przyjętego w redakcji JOwS.
  • Materiały graficzne powinny być dostarczone w oddzielnych plikach w postaci wektorowej (.eps, .ai) albo w formacie .jpg, .png lub .tif, o rozdzielczości min. 300 dpi. Należy również oznaczyć je w tekście, we właściwym dla nich miejscu. Jeżeli jest to możliwe, materiały graficzne powinny mieć funkcję ich edycji. Tabele, rysunki, schematy, mapy, wykresy itp. należy umieścić w tekście oraz oznaczyć kolejnymi numerami. Jeśli chcą Państwo zamieścić także własny materiał ilustracyjny do artykułu, prosimy o dokładne opisanie zdjęć lub grafik oraz upewnienie się, że posiadają Państwo prawo do wykorzystywania materiału graficznego lub zdjęciowego.
  • Artykuły prosimy zgłaszać przez formularz na naszej stronie lub pocztą elektroniczną na adres: jows@frse.org.pl.