Wydawnictwo FRSE, w tym redakcja "Języków Obcych w Szkole", kieruje się zasadami określonymi w Kodeksie Postępowania Komitetu ds. Etyki Publikacyjnej (Committee on Publication Ethics, COPE)
Wymienione poniżej zasady etyki wydawniczej są obowiązujące dla wszystkich publikacji Wydawnictwa FRSE. Wydawnictwo udostępnia na swojej stronie internetowej wskazówki dla Autorów i Recenzentów, które wyjaśniają poszczególne etapy toku wydawniczego i procesy redakcyjne oraz informują o prawach i obowiązkach Autorów i Recenzentów. Prawa i obowiązki Autorów i Wydawcy wyszczególnione są też w zawieranych umowach wydawniczych. W przypadku stwierdzenia nierzetelności naukowej Wydawnictwo dokumentuje wszelkie jej przejawy oraz informuje odpowiednie podmioty.
Kwartalnik „Języki Obce w Szkole” kieruje się zasadami etycznymi opracowanymi na podstawie wytycznych Komitetu ds. Etyki Publikacyjnej (Committee on Publication Ethics, COPE).
I. Polityka redakcyjna
- Stosowana polityka redakcyjna jest niezależna od Wydawcy.
- Decyzje o przyjęciu materiału do druku są podejmowane przez Redakcję, z możliwością konsultacji przez członków Rady Programowej czasopisma oraz na podstawie opinii sporządzonych przez Recenzentów.
- Zasady kwalifikowania artykułów do druku są transparentne: przy podejmowaniu decyzji o przyjęciu artykułu lub jego odrzuceniu Redakcja bierze pod uwagę tematykę, oryginalność oraz znaczenie i przydatność dla odbiorców czasopisma, bez ingerencji Wydawcy.
- Redakcja stosuje wszelkie dostępne środki w celu zapobiegania plagiatom, autoplagiatom, nadużyciom i publikacji fałszywych danych.
- Stosowane są procedury zapewniające wysoką jakość merytoryczną i edytorską publikowanych artykułów.
- Artykuły naukowe publikowane są ze streszczeniem w języku angielskim.
- Wydawca zapewnia poufność i bezpieczeństwo danych osobowych.
II. Powinności Autorów
- Na stronie internetowej kwartalnika są zamieszczane szczegółowe wskazówki dla Autorów oraz zasady kwalifikowania artykułów do publikacji.
- Artykuły powinny zawierać tzw. wartość dodaną, czyli oryginalny wkład własny Autora w daną dziedzinę wiedzy i stanowisko Autora w odniesieniu do poruszanych problemów.
- Autorzy przedkładają do publikacji teksty będące utworami oryginalnymi, nienaruszającymi praw osób trzecich, nigdzie niepublikowane i przygotowane samodzielnie. Wszelkie zapożyczenia, cytaty, tabele i komentarze do nich użyte w tekście powinny być opatrzone odpowiednimi przypisami.
- Redakcja nie akceptuje zjawisk ghostwritingu i guest authorship (pkt I Załącznika nr 1).
- Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części utworu podlega odpowiedzialności zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1060).
- Prawa autorskie są wyraźnie określone zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Autor składa odpowiednie oświadczenie o przeniesieniu praw autorskich na Wydawcę i udzieleniu Wydawcy licencji na rozpowszechnianie artykułu oraz wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
III. Zasady recenzowania tekstów
- Wybrane artykuły naukowe przesłane do publikacji w kwartalniku „Języki Obce w Szkole” podlegają dwustopniowej procedurze recenzowania.
- W pierwszej kolejności artykuł jest recenzowany przez Redakcję. W przypadku zastrzeżeń do jakości tekstu Redakcja może odesłać tekst Autorowi wraz z sugestiami poprawek. Proces recenzji przez Redakcję kończy się decyzją o odrzuceniu artykułu, przekazaniu go Autorowi do wprowadzenia dalszych poprawek i złożenia ponownie lub przekazaniu do recenzji zewnętrznej.
- Jeżeli recenzja Redakcji jest negatywna, Autor jest informowany o odmowie publikacji oraz podstawowych powodach takiej decyzji.
- Recenzję zewnętrzną artykułów sporządzają recenzenci wskazani przez Redakcję. W przypadku gdy jeden recenzent wyda opinię negatywną, artykuł może zostać przesłany Autorowi do poprawy, a następnie przekazany do recenzji zewnętrznej przez drugiego Recenzenta.
- Recenzentów zewnętrznych wyznacza się z listy Recenzentów. Lista Recenzentów – ekspertów i autorytetów w odpowiednich dziedzinach wiedzy – jest zamieszczona na stronie internetowej periodyku. Jest aktualizowana stosownie do potrzeb.
- Redakcja stosuje zasadę podwójnie ślepej recenzji (ang. double-blind peer review), co daje możliwość uzyskania nieskrępowanej opinii na temat tekstu.
- Redakcja przekazuje artykuł do Recenzenta (po usunięciu informacji o tożsamości Autora) w zaufaniu, że nie wykorzysta go on do innych celów. Do zachowania dyskrecji zobowiązuje Recenzenta umowa zawarta z Wydawcą.
- Autor otrzymuje recenzje do wglądu (po usunięciu informacji o tożsamości Recenzentów) i jest zobowiązany do ustosunkowania się do niej oraz uwzględnienia uwag krytycznych.
- Poprawiony tekst wraz z odpowiedziami na uwagi Recenzentów Autor ponownie wysyła do Redakcji, która podejmuje ostateczną decyzję o przyjęciu bądź odrzuceniu tekstu.
- Recenzenci są zobowiązani do ujawniania plagiatów, autoplagiatów i manipulacji danymi.
- Recenzenci sporządzają recenzje obiektywne, rzetelne, konstruktywne, zgodne z posiadaną wiedzą i terminowe, pozbawione komentarzy osobistych i emocjonalnych.
- Redakcja zapewnia ochronę danych Recenzentów i Autorów oraz poufność materiałów przekazywanych w okresie recenzowania.
IV. Zadania Rady Programowej czasopisma
- Radę Programową kwartalnika „Języki Obce w Szkole” powołuje Wydawca we współpracy z Redakcją.
- Członkowie Rady Programowej dbają o rozwój czasopisma oraz jego wysoką jakość merytoryczną.
- Do zadań Rady Programowej należy przede wszystkim dobór tematów, zwłaszcza w zakresie ustalania problematyki tematów wiodących na dany rok kalendarzowy.
- Członkowie Rady Programowej są zobowiązani do uczestnictwa w posiedzeniach Rady, w kształtowaniu tematyki kwartalnika i określaniu wyzwań na przyszłość, zwłaszcza w posiedzeniu w czwartym kwartale danego roku w celu ustalenia tematów wiodących w kolejnym roku kalendarzowym.
V. Obowiązki Redakcji czasopisma
- Redakcja przyjmuje nadesłane artykuły i poddaje je wewnętrznym recenzjom.
- Zadaniem Redakcji jest poszukiwanie najlepszych autorów, specjalistów w odpowiednich dziedzinach wiedzy.
- Redakcja zapewnia realizację procesu wydawniczego, w tym redakcję językową i techniczną, korektę, skład i druk.
- Redakcja sprawdza oryginalność nadesłanych artykułów, korzystając z systemu antyplagiatowego.
- Redakcja uruchamia proces recenzowania artykułów i czuwa nad jego przebiegiem.
- Redakcja dokłada starań, by przyjęte teksty respektowały zasady prawa autorskiego.
- Redakcja niweluje konflikty interesów pomiędzy Autorami, Redaktorami a Recenzentami.
VI. Przestrzeganie zasad etyki wydawniczej i praw własności intelektualnej
- Redakcja monitoruje przestrzeganie zasad etyki przez Autorów, Recenzentów i członków Rady Programowej.
- Zachowane są normy etyczne i prawa własności intelektualnej.
- Zachowane są zasady opracowań naukowych i standardów edytorskich.
- W przypadku stwierdzenia nieścisłości lub błędów w opublikowanym materiale Redakcja publikuje odpowiednio wyeksponowane wyjaśnienia i sprostowania.