treść strony

Rozmawiajmy! Przed nami konferencja nt. komunikacji w nauczaniu języków obcych

Już wkrótce w Jeleniej Górze odbędzie się inspirująca konferencja poświęcona kompetencjom komunikacyjnym w nauczaniu języków obcych. Wydarzenie zgromadzi ekspertów i praktyków, którzy podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami w zakresie rozwijania kluczowych umiejętności językowych u uczniów na wszystkich etapach edukacji.

Na spotkanie pt. "Rozmawiajmy! O kompetencji komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych", organizowane przez redakcję "Języków Obcych w Szkole", ich wydawcę, Fundację Rozwoju Systemu Edukacji oraz Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli – Filię w Jeleniej Górze, zapraszamy dolnośląskich (i nie tylko!) nauczycieli języków obcych, lektorów, dyrektorów i metodyków już 27 maja br. do siedziby DODN w Jeleniej Górze (ul. 1 Maja 43, wjazd od ul. Kilińskiego). Dzień wypełnią wystąpienia i sesje warsztatowe do wyboru prowadzone przez ekspertów, którzy opowiedzą o sposobach na kształtowanie kompetencji komunikacyjnej w edukacji językowej. Udział w spotkaniu jest bezpłatny, ale obowiązuje rejestracja przez FORMULARZ na stronie DODN.
Spotkanie otworzy wykład plenarny dr hab. Anny Mystkowskiej-Wiertelak, prof. UWr, która przybliży rolę pozytywnej edukacji językowej w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej. Po wykładzie uczestnicy będą mieli okazję wziąć udział w sesjach warsztatowych, podczas których eksperci podzielą się praktycznymi metodami i strategiami pracy z uczniami. Wśród prelegentów znajdą się:
* dr Barbara Muszyńska, która omówi alfabetyzację dwujęzyczną w interakcji i komunikacji uczniów wielojęzycznych na zajęciach z języka obcego;
* Malwina Kordus, która przedstawi język w działaniu – interakcję i komunikację w nauce języka obcego.
Po przerwie na kawę odbędzie się druga sesja warsztatowa, podczas której wystąpią:
* Agnieszka Czekajło i Joanna Dybała, które poruszą temat wielojęzyczności i wielokulturowości w projektach w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej;
* Magdalena Pabian, która zaprezentuje strategie aktywizujące rozwój kompetencji komunikacyjnej na lekcjach języka obcego.

Zachęcamy do upowszechniania informacji o konferencji. Poniżej do pobrania i wydruku: PROGRAM-ZAPROSZENIE i PLAKAT.

***

ABSTRAKTY WYSTĄPIEŃ
Anna Mystkowska-Wiertelak Rola Pozytywnej Edukacji Językowej w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej” 
Wywodzący się z edukacji humanistycznej model Pozytywnej Edukacji Językowej prezentuje podejście holistyczne, dostrzegając kwestie społeczne i wagę elementów emocjonalnych. Przede wszystkim skupia się na wspieraniu rozwoju ucznia i jego/jej dobrostanu. Łączy efektywne nauczanie z zasadami Psychologii Pozytywnej. Podczas wykładu zostaną omówione główne założenia modelu i ich związek z promowaniem aktywnej, zaangażowanej postawy w klasie i w społeczeństwie – na miarę wyzwań XXI wieku. Wysoka kompetencja komunikacyjna to nie tylko szeroki wachlarz słownictwa i struktur gramatycznych, ale cała gama umiejętności, takich jak regulacja emocji, wiara we własne możliwości, kreatywność oraz zdolności społeczne. Zostaną przedstawione elementy, które pozwalają łączyć edukację pozytywną i edukację językową. Zastosowanie modelu procesie dydaktycznym sprzyja nie tylko przyswajaniu treści językowych, ale przede wszystkim wspiera rozwój świadomej, empatycznej i skutecznej komunikacji. Poprzez budowanie pozytywnych relacji, wzmacnianie motywacji oraz kształtowanie postawy otwartości wobec języka i kultury, model ten tworzy warunki do głębokiego i trwałego rozwijania kompetencji komunikacyjnej.
Barbara Muszyńska Rola alfabetyzacji dwujęzycznej w interakcji i komunikacji uczniów wielojęzycznych na zajęciach z języka obcego
Warsztaty będą koncentrować się na praktycznych i teoretycznych aspektach wspierania uczniów wielojęzycznych w rozwijaniu umiejętności językowych, co stanowi kluczowe zagadnienie w kontekście rosnącej liczby uczniów wielojęzycznych w szkołach. Uczestnicy zapoznają się z modelem nauczania opartym na podejściu z SERCA oraz z konkretnymi aktywnościami, które można zastosować na lekcjach z uczniami wielojęzycznymi.
Malwina Kordus Język w działaniu – interakcja i komunikacja w nauce języka obcego
Jak sprawić, by uczniowie mówili więcej i chętniej w języku obcym? Podczas warsztatów nauczyciele dowiedzą się, jak rozwijać kompetencję komunikacyjną poprzez interakcję i skuteczne strategie wspierające mówienie. Zostanie omówiona rola komunikacji międzykulturowej oraz wykorzystanie projektów eTwinning jako narzędzia do angażującej i autentycznej nauki języka. Na spotkanie będzie również mowa o komunikowaniu się poprzez bloga oraz techniki kooperatywne, które pomagają uczniom aktywnie uczestniczyć w procesie nauki.
Agnieszka Czekajło i Joanna Dybała Wielojęzyczność i wielokulturowość w projektach w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej
Projekty edukacyjne, np. eTwinningowe czy Erasmus TEACUP, w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej coraz częściej integrują wielojęzyczność i wielokulturowość, wykorzystując technologie i współpracę międzynarodową. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się, jak zwiększać zaangażowanie uczniów poprzez technologie i projekty międzynarodowe, jak rozwijać umiejętności językowe w naturalnych sytuacjach, takich jak rozmowy czy gry, oraz jak sprzyjać integracji kulturowej, np. przez wspólne tworzenie materiałów edukacyjnych dot. różnych krajów.
Magdalena Pabian Let's Talk! – strategie aktywizujące rozwój kompetencji komunikacyjnej na lekcjach języka obcego
Podczas spotkania uczestnicy zapoznają się z praktycznymi metodami rozwijania sprawności mówienia i interakcji w klasie językowej. Warsztat będzie miał charakter aktywizujący i warsztatowy – nacisk zostanie położony na działania, które można bezpośrednio wdrożyć do codziennej praktyki dydaktycznej, z uwzględnieniem różnych poziomów zaawansowania uczniów oraz kontekstu międzykulturowego.
Konferencja "Rozmawiajmy! O kompetencji komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych" to doskonała okazja dla nauczycieli, metodyków, lektorów i wszystkich pasjonatów języków obcych, aby zdobyć nową wiedzę, wymienić się doświadczeniami i zainspirować do dalszej pracy. Zachęcamy do udziału!