treść strony

„Mosty do wartości” wśród Polonii litewskiej

20 nauczycieli z Gimnazjum im. św. Jana Pawła II w Wilnie wzięło udział w projekcie, którego celem było pokazanie, że celem zajęć szkolnych może nie tylko wiedza, ale także wartości.

Merytoryczną podstawą projektu jest program K’IDS - autorskie działanie Holistic Think Tank. Został on opracowany przez nauczycieli dla nauczycieli i stanowi nowoczesną formę wsparcia metodycznego i dydaktycznego. Celem K’IDS jest nadanie humanistycznego wymiaru programom szkolnym, w ramach obowiązującej podstawy programowej. Takie podejście pozwala uczniom nie tylko pogłębiać wiedzę z różnych dziedzin, ale także rozwijać umiejętności społeczne i emocjonalne, co jest niezbędne w kontekście funkcjonowania w  globalnej społeczności.

Założenie programu jest proste - szkoła jest miejscem, w którym uczymy wartości. W programie koncentrujemy się na następujących wartościach i kompetencjach, których powinna uczyć szkoła.

Uczymy wartości

W ramach projektu „Mosty do wartości” organizatorzy założyli przeprowadzenie warsztatów i następnie stworzenie przez nauczycieli interdyscyplinarnych scenariuszy dydaktycznych, które wzbogacą edukację młodzieży. Nauczyciele szkolili się w zakresie nauczania interdyscyplinarnego, wykraczającego poza podział na klasyczne przedmioty szkolne, rozwijania myślenia pytajnego oraz stosowania refleksyjnej praktyki w codziennej pracy pedagogicznej.

W przypadku nauczycieli z Gimnazjum im. św. Jana Pawła II w Wilnie dodatkowym wyzwaniem było zmierzenie się z systemem, w którym działa szkoła – językiem wykładowym jest polski, natomiast szkołę obowiązuje litewska podstawa programowa. Było to interesujące zadanie, ponieważ nauczyciele sami muszą przygotowywać materiały, nie mają podręczników, gdyż te istnieją tylko w języku litewskim.

Czy się udało?

Czas trwania projektu obejmował zaledwie jeden kwartał i zarówno Holistic Think Tank, jak i Gimnazjum dołożyło wszelkich starań, aby jak najlepiej wykorzystać ten okres. Udało się zrealizować szkolenie stacjonarne oraz warsztaty online, a efektem prac są scenariusze zajęć opracowane przez nauczycieli oraz raport podsumowujący pracę nauczycieli nad własną praktyką. Zachęcamy do zajrzenia na stronę projektu, gdzie znajdują się materiały projektowe: https://mosty.holisticthinktank.com/

Scenariusze wypracowane w projekcie:
Animacja na podstawie biografii naukowca Jana Czochralskiego
Świat figur przestrzennych
Procenty na co dzień: Od chemii w kuchni do matematyki w życiu!
Budujemy mosty przyjaźni!

***

Dofinansowano przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego ze środków Ministra Edukacji Narodowej.

Nazwa programu: Wsparcie działań na rzecz podnoszenia kwalifikacji nauczycieli polonijnych i polskich za granicą

Nazwa zadania: Mosty do wartości. Warsztaty dla nauczycieli polonijnych

Materiał pochodzi ze strony instytucji koordynującej projekt