3/2016
Konrad Fuhrmann
Numer: 2016/3
Tematyka: Uczenie języka obcego poprzez zabawę, Wczesnoszkolna nauka języków obcych
Mike i Lilly nadal poszukują przygód. Tym razem wyruszają do starożytnego Egiptu. Tam odkrywają wiele zjawisk charakterystycznych dla tego czasu i miejsca. Zafascynowani tajemniczymi piramidami, grobowcami, świątyniami wcielają się w rolę starożytnych władców. Materiał odpowiedni jest dla dzieci w wieku 10-11 lat.
Ćwiczenie polega na uzupełnieniu zaszyfrowanych zdań. Brakującym słowom przypisałam przypadkowe symbole przedstawione w tabeli. Podobnie jak Mike i Lilly odczytują alfabet ze ścian świątyni, uczniowie bawią się w odnalezienie tajemniczego słowa.
Mike an Lilly go to Egypt.
They explore secret .
They climb the sand to the top.
They visit the .
They go down the River .
Lilly is scared of .
W ćwiczeniu tym utrwalane są wyrażenia dotyczące omawianego tematu. Zadanie polega na połączeniu słów z kolumny A ze słowami z kolumny B w odpowiednie pary. Połączone w pary wyrazy można znaleźć w tekście.
A |
B |
River |
pyramids |
sand |
Egypt |
Ancient |
dune |
secret |
amulet |
Egyptian |
Nile |
Podane zdania są niezgodne z treścią historyjki. Zadanie polega na zaznaczeniu słowa, które nie pasuje do treści, a następnie zastąpieniu go odpowiednim wyrazem wybranym z ramki.
jewels crocodile Egypt Nile mummies desert sand dune temple
3/2016
Konrad Fuhrmann
3/2016
Dorota Sobczyńska
Język angielski nie musi być kolejnym przedmiotem szkolnym, nie musi być celem samym w sobie, ale powinien stać się narzędziem umożliwiającym poznawanie świata. Temu ma właśnie służyć CLIL, czyli zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe, często nazywane nauczaniem dwujęzycznym. CLIL jako metoda równoczesnego uczenia języka obcego i innego przedmiotu zyskuje w polskich szkołach coraz większą popularność. Poniższy tekst ma zadanie pokazać CLIL od strony praktycznej i zachęcić do jego stosowania.
3/2016
dr Anna Parr-Modrzejewska, dr Weronika Szubko-Sitarek
W dydaktyce nauczania języków obcych sztandarowym przykładem metodyki opartej na integracji jest podejście znane jako CLIL (ang. Content and Language Integrated Learning, pol. zintegrowane nauczanie przedmiotowo-językowe). Dlaczego warto prowadzić zajęcia metodą CLIL już w szkole podstawowej i gdzie znaleźć informacje szkoleniowe oraz gotowe materiały do pracy w klasie – na te pytania staramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.
3/2016
Ewa Dorota Ostaszewska
W czerwcu zakończyła się pierwsza edycja konkursu organizowanego przez Goethe-Institut w ramach projektu Niemiecki ma klasę, który w roku 2016 otrzymał honorowy znak jakości w edukacji językowej – Europan Langauge Label. O celach projektu i fazie pilotażowej konkursu informowaliśmy w ubiegłorocznym numerze JOwS (Ostaszewska 2015:111). Czas więc na podsumowania i wnioski z zakończonej edycji.