Przeglądaj artykuły opublikowane w JOwS

treść strony

Mike’s birthday

Mike’s birthday to kolejna część przygód chłopca o imieniu Mike stworzona z myślą o uczniach klasy czwartej. Tym razem Mike obchodzi urodziny.

Propozycje ćwiczeń

Temat przyjęcia urodzinowego bliski jest każdemu dziecku, jest to niezapomniane wydarzenie, pełne niespodzianek i przygód. Niech i jedna z lekcji w ciągu roku przyjmie charakter dobrej, nieco szalonej zabawy. Lekcję możemy przykładowo przeprowadzić przy okazji urodzin jednego z uczniów. Klasę w tym dniu dekorujemy balonami, serpentynami, torebkami na prezenty, przygotowujemy muzykę, projekcję zdjęć, filmów, przynosimy papierowe talerzyki, słomki do napojów itp. Każdy uczeń wciela się w rolę gościa przyjęcia ze świąteczną czapeczką na głowie.

Ćwiczenie 1. Brainstorm

Proponujemy uczniom burzę mózgów. Zadanie polega na skojarzeniu słów z pojęciem urodzin. Piszemy na tablicy słowo BIRTHDAY, a następnie dopisujemy skojarzone z nim wyrazy. Rozwijamy notatkę, dzieląc słowa na kategorie i zapisujemy pomysły z nimi kojarzone.

W zależności od poziomu umiejętności uczniów możemy kontynuować skojarzenia, dodając nowe pomysły do kategorii takich, jak SPECIAL FOOD (ice-cream, pizza, fruit) czy FUN (dance, play, sing), zwłaszcza że w tekście pojawiają się niektóre z nich.

Jedna z kategorii pozostaje pusta, możemy ją uzupełnić po przeczytaniu historyjki i nazwać ją: ADVENTURES. Jako że Mike spędza urodziny w nieco oryginalnie i bardzo aktywnie, warto skupić uwagę na czynnościach i umieścić je w prezentowanej pajęczynie.

Ćwiczenie 2. Matching

Kontynuując pracę nad utrwaleniem czasowników, po przeczytaniu historii łączymy w pary przygotowane wyrażenia. Będą tu czasowniki kojarzone z typowymi czynnościami urodzinowymi. W kolejnym etapie możemy wykorzystać te same kartki do gry memory. Kartoniki wycinamy, mieszamy i rozdajemy uczniom podzielo­­nym w pary.

eat pizza
drink vanilla shake
watch TV
dance to music
have birthday cake
be happy
get present

Ćwiczenie 3. Acting out

Oprócz głośnego czytania dla mniej odważnych i pewnych swoich umiejętności uczniów proponujemy odgrywanie ról za pomocą gestów i odgłosów. Na tablicy rysujemy plan spędzania urodzin Mike’a (same wizerunki, mogą to być skopiowane obrazki z tekstu), a w klasie wyznaczamy miejsca zgodne z planem, dekorując je charakterystycznymi przedmiotami. Będą to: tort urodzinowy, czyli miejsce, w którym dzieci będą częstować się tortem, miejsce do tańczenia, miejsce do oglądania telewizji (tu przekreślone, z uwagi na to, że Mike w czasie urodzin nie ogląda filmów), duchy z wesołego miasteczka, spadochron, balon powietrzny, pizzeria, miejsce do rozpakowania prezentów i ostatnie miejsce z napisem HAPPY BIRTHDAY, w którym dzieci będą śpiewać tradycyjne Sto lat!

Nauczyciel czyta historię, która jest jednocześnie planem urodzin Mike’a. Uczniowie przechodzą do odpowiedniego miejsca i pokazują czynność, dodając do tego odgłosy, dźwięki. Można też wykorzystać przygotowane wcześniej rekwizyty: słomki, talerzyki, torebki na prezenty itp. Zachęcamy dzieci do okazywania jak największej gamy emocji zwłaszcza przy przejażdżce pociągiem strachu, skoku ze spadochronem czy rozpakowywaniu prezentów.

Ćwiczenie 4. What do you always do on your birthday?

Ćwiczenie to przyjmuje charakter luźnej rozmowy na temat zwyczajów obchodzenia urodzin wśród uczniów klasy. Można zaproponować przyniesienie zdjęć i zachęcić dzieci do podzielenia się doświadczeniami. Należy zwrócić uwagę na powtarzające się czynności z kilku poprzednich lat, na przykład jedzenie tortu, odwiedziny przyjaciół czy otwieranie prezentów. Warto jest podkreślić za każdym razem słowo always, będzie to idealna okazja do utrwalenia świeżo poznanych wiadomości na temat czasu Present Simple.

* Karty do pobrania w wersji gotowej do wydruku

Powiązane artykuły