2/2013
Izabela Witkowska
Mike’s birthday
Mike’s birthday to kolejna część przygód chłopca o imieniu Mike stworzona z myślą o uczniach klasy czwartej. Tym razem Mike obchodzi urodziny.
Numer: 2013/2
Tematyka: Uczenie języka obcego poprzez zabawę, Wczesnoszkolna nauka języków obcych
Wiek przedszkolny to okres charakteryzujący się specyficznymi właściwościami, z których za najważniejsze należy uznać dużą wrażliwość emocjonalną, potrzebę ruchu, zmienność reakcji uczuciowych, zaciekawienie otaczającym światem, naśladownictwo z tendencją do odtwarzania i twórczego przetwarzania otaczającej dziecko rzeczywistości oraz rozbudzoną wyobraźnię.
W szkole, tak jak i w życiu, niejednokrotnie liczy się pierwsze wrażenie. Każda grupa wiekowa to spotkanie z uczniami o różnych osobowościach, temperamentach, z różną inteligencją oraz motywacją do nauki. Jest jednak coś, co łączy wspomnianych uczniów niezależnie od tego, do jakiej grupy wiekowej należą – to emocje.
Jak pisze Z. Putkiewicz (1982:17) emocje mają wpływ nie tylko na rozwój jednostki, ale również na jej działalność. To one w dużej mierze decydują o tym, jakie będzie pierwsze i, w większości przypadków, najważniejsze wrażenie jeśli chodzi o rozpoczęcie nauki języka obcego w szkole. Mając tego pełną świadomość, warto zadbać, aby to pierwsze wrażenie było jak najlepsze. Wiek przedszkolny charakteryzuje się specyficznymi właściwościami, do których należą przede wszystkim: duża wrażliwość emocjonalna, potrzeba ruchu, działania, zmienność reakcji uczuciowych, zaciekawienie otaczającym światem, naśladownictwo z tendencją do odtwarzania i twórczego przetwarzania otaczającej dziecko rzeczywistości oraz rozbudzona wyobraźnia. Biorąc pod uwagę owe czynniki, przygotowałam zajęcia integracyjne z języka rosyjskiego w przedszkolu, maksymalnie angażując w nie dzieci i ich rodziców.
Temat: Z Pszczółką Mają witamy przedszkole
Grupa: czterolatki
Czas trwania: ok. 1 godz.
1. Wprowadzenie. Integracja (dzieci – rodzice)
Dzieci wraz z rodzicami wchodzą do sali, zajmują miejsca. Nauczyciel przedstawia najmłodszym gościa – włącza muzykę i pokazuje tablicę, na której wisi plakat znanej postaci z bajki – Pszczółki Mai. Zadaje dzieciom pytanie, czy znają tę postać. Następnie wszyscy słuchają piosenki.
2. Gadająca piłka
Dzieci stoją w rzędzie. Nauczyciel staje naprzeciwko dzieci i rodziców, przedstawia się. Następnie rzuca piłkę do każdego dziecka. Zadaniem dzieci jest odrzucenie piłki i podanie imienia oraz nazwanie ulubionej rzeczy (owoc, zabawka itp.). Rodzice w razie potrzeby pomagają dzieciom.
3. Rozdanie nalepek
Nauczyciel ma przygotowane w koszyku nalepki z podobiznami pszczółek. Rodzice piszą flamastrem imię dziecka na nalepce, a następnie przyklejają dzieciom gotowe nalepki-plakietki do ubrania.
4. Zabawa metodą ruchu rozwijającego W. Sherborne
Dzieci stoją w kółku, mówią sobie dzień dobry, witają się palcami, łokciami, stopami itp. Zabawę można rozwinąć w zależności od stopnia spontaniczności i otwartości najmłodszych.
5. Czas na komiks
Nauczyciel czyta dzieciom historyjkę-komiks Maja szuka skarbu. Dzieci patrzą na ilustracje i odpowiadają na pytania wynikające z treści bajki: kogo widzą na ilustracji? Co znajduje się w skrzyni? Dzieci zgadują, następnie nauczyciel zachęca dzieci do poszukiwania skrzyni. Prosi dzieci, aby poszukały, gdzie w sali jest ukryty przedmiot.
6. Kolorowanki-malowanki
Po wskazaniu przez dzieci, gdzie znajduje się skrzynia, nauczyciel informuje najmłodszych, że Maja postawiła przed nimi kolejne zadanie. Aby zobaczyć, co jest w środku, dzieci otrzymują zadanie pokolorowania obrazków, na których znajduje się postać Pszczółki Mai. Rodzice w razie potrzeby pomagają dzieciom. Po wykonaniu zadania wszyscy razem otwierają skrzynię, w której ukryte są naklejki. Każdy otrzymuje po naklejce w nagrodę za dobrze wykonane zadanie i aktywny udział w zabawie.
7. Zabawa ruchowa Czarowanie, baj-bajanie
Nauczyciel włącza kolejny raz piosenkę Pszczółka Maja. Rodzice i dzieci poruszają się w takt muzyki. Kiedy muzyka milknie, nauczyciel zaczarowuje uczestników słowami: Czarowanie, baj-bajanie/niech się każdy pszczółką stanie. Dzieci biegają po sali, udając pszczółki. Następnie nauczyciel zaczarowuje dzieci w małe kotki, szczekające pieski, wesołe krówki itd.
8. Czas na taniec
Dzieci, udając pszczółki, biegają do dźwięku grzechotki. Kiedy muzyka milknie, nieruchomieją – „przyklejają się do miodu”. Nauczyciel prosi dzieci, aby „wyciągnęły z miodu” lewą nóżkę, prawą nóżkę, oczyściły łapki, główki, buzię, szyję, ręce, brzuszek itd. Zabawę można powtarzać kilka razy.
9. Zabawy z rodzicami wg W. Sherborne
Zabawa relaksująca – Fotelik przy muzyce z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborne. Rodzic siada w siadzie skrzyżnym, dziecko siada na nim jak w foteliku. Wtuleni w siebie kołyszą się w takt muzyki.
10. Pociąg – zabawa orientacyjno-porządkowa
Dzieci biegają w rozsypce. Na sygnał nauczyciela ustawiają się w pociąg za wyznaczoną osobą. Dzieci z rodzicami i nauczycielem ustawiają się w rzędzie, następnie wychodzą z budynku i śpiewają piosenkę: Jedzie pociąg z daleka na nikogo nie czeka/Konduktorze łaskawy zawieź nas na… plac zabawy.
Nauczyciel oprowadza dzieci i rodziców po placu zabaw, wprowadza słowa w języku rosyjskim i wskazuje palcem: небо, облока, мама, папа, солнце, трава, дерево itd. Najmłodsi słuchają uważnie, a następnie nauczyciel powtarza słowa w języku rosyjskim i prosi, aby dzieci powtarzały i naśladowały jego gesty. Rodzice w razie potrzeby pomagają dzieciom, aktywnie uczestnicząc w zabawie. Nauczyciel objaśnia, że przedstawione słowa są w języku rosyjskim, którego będą uczyć się w przedszkolu razem z Pszczółką Mają.
11. Lampa, nos
Nauczyciel wskazuje przedmiot palcem i wypowiada słowo rosyjskie, a zadaniem dzieci jest odgadnąć jego znacznie. Po kilkakrotnym prawidłowym wskazaniu poszczególnych przedmiotów nauczyciel zaczyna się mylić. Dzieci powinny skorygować nauczyciela. Jeśli dzieci są gotowe, mogą same nazywać przedmioty. Dziecko, które najlepiej odgadnie, dostaje w nagrodę naklejkę.
12. Piosenka
Na koniec zajęć w sali nauczyciel prezentuje rosyjską piosenkę, którą mogą znać także niektórzy rodzice Пусть всегда будет солнце. Dzieci słuchają uważnie. Następnie nauczyciel pyta, jakie słowa dzieci usłyszały z tych, których wspólnie się uczyły. Dzieci odpowiadają: солнце, небо, мама itd.
Nauczyciel włącza jeszcze raz piosenkę, wszystkie dzieci wraz z rodzicami śpiewają i wskazują palcem słowa znane im z zajęć: mamę, niebo, słońce.
Muzyczne pożegnanie do muzyki Żegnam Was
Na zakończenie nauczyciel rozdaje dzieciom drobne upominki. Żegna się z dziećmi słowami: Do zobaczenia moje małe pszczółki! Informuje, że Maja również dziękuje im za wspólną zabawę i będzie na nich czekać w tej sali, aż znów się zjawią:
Żegnam Was, Żegnam Was,
Już kończymy, już czas.
Byłem ja, byłeś Ty raz, dwa, trzy.
Zajęcia integracyjne pt. Z Pszczółką Mają witamy przedszkole przeprowadzone zostały z okazji otwarcia przedszkola w celu zapoznania dzieci i rodziców z placówką. Nadal cieszą się ogromnym zainteresowaniem dzieci oraz rodziców. Dzieci chętnie i aktywnie biorą w nich udział. Zajęcia dostarczają im wiele pozytywnych emocji, co procentuje w trakcie ich późniejszej nauki języka rosyjskiego w przedszkolu.
Bibliografia
Skjöld Wennerström, K. i Bröderman Smeds, M. (2007) Pedagogika Montessori w przedszkolu i szkole. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Bogdanowicz, M., Kisiel, B. i Przasnyska, M. (1992) Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.
Przetacznik-Gierowska, M. i Makiełło-Jarża, G. (1992) Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.
Putkiewicz, Z. (1982) Potrzeba uczuć. Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
„Pszczółka Maja i przyjaciele” (2010) Czasopismo dla dzieci, nr 2, 3-10,11. Wrocław: Wydawnictwo Phoenix Press.
2/2013
Izabela Witkowska
Mike’s birthday to kolejna część przygód chłopca o imieniu Mike stworzona z myślą o uczniach klasy czwartej. Tym razem Mike obchodzi urodziny.
2/2013
dr Wioletta Piegzik
Kaligram stanowi przedmiot badań literaturoznawstwa. Jego specyficzne właściwości polegające na syntezie słowa i obrazu sprawiają, że stosują go także w swojej pracy psycholodzy oraz pedagodzy, dążący do rozwijania twórczej wyobraźni swoich podopiecznych. Mowa tu o treningach twórczości i łączeniu obu półkul mózgowych w celu aktualizacji potencjałów ludzkich oraz uzyskiwania optymalnych efektów. W artykule ukazujemy inne i nowe zarazem zastosowanie kaligramu.
2/2013
Alicja Żmudzka
Prezentujemy scenariusz lekcji języka francuskiego, przygotowującej do egzaminu DELF. Pomysł zakłada zaangażowanie uczniów i stworzenie w klasie atmosfery zaufania. Przedstawiony temat jest często spotykany na egzaminie, opracowywany w publikacjach dotyczących przygotowania do DELF i jednocześnie cieszy się zainteresowaniem uczniów.
2/2013
Halina Zbyrad
Jedną z form motywacji do nauki języka rosyjskiego są konkursy. W szkole typu zawodowego zachęcenie uczniów do udziału w konkursie nie jest jednak łatwe.