2/2013
Izabela Witkowska
Mike’s birthday
Mike’s birthday to kolejna część przygód chłopca o imieniu Mike stworzona z myślą o uczniach klasy czwartej. Tym razem Mike obchodzi urodziny.
Numer: 2013/2
Tematyka: Podnoszenie jakości nauczania i uczenia się języków obcych
Prezentujemy scenariusz lekcji języka francuskiego, przygotowującej do egzaminu DELF. Pomysł zakłada zaangażowanie uczniów i stworzenie w klasie atmosfery zaufania. Przedstawiony temat jest często spotykany na egzaminie, opracowywany w publikacjach dotyczących przygotowania do DELF i jednocześnie cieszy się zainteresowaniem uczniów.
Temat: S’occuper des animaux familiers pendant les vacances.
Poziom: A2
Czas trwania: 1-2 godziny lekcyjne, w zależności od grupy uczniów oraz czasu, który nauczyciel planuje poświęcić na przedstawienie pracy domowej i na ćwiczenia utrwalające.
Uczniowie otrzymują od nauczyciela:
Na poprzedniej lekcji zostało wprowadzone słownictwo dotyczące zwierząt i opieki nad nimi. W domu uczniowie mieli przygotować krótkie exposé na temat: Comment faut-il s’occuper d’un animal familier ?
Quelques idées sur les animaux familiers :
leurs habitudes :
que faut-il faire avec un animal ?
son caractère :
I Nauczyciel prosi o zaprezentowanie przygotowanych exposé : Comment faut-il s’occuper d’un animal familier ?
Celem tej pracy jest:
Nauczyciel ocenia wypowiedź ustną uczniów, jednocześnie zwracając uwagę na oryginalność wypowiedzi.
II Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą na lekcji przygotowywać się do jednego z tematów egzaminu DELF dotyczącego zwierząt. Będzie to jednocześnie przygotowanie do rozmowy z Francuzami w konkretnej sytuacji.
Przedstawienie polecenia egzaminacyjnego oraz sprawdzenie, czy jest zrozumiałe.
Consigne pour le sujet DELF :
Vous êtes étudiante en Pologne, vous avez l’intention d’aller à Paris pendant les vacances pour améliorer votre français dans une école de langues. Les amis de votre professeur de français vous laissent leur appartement à Paris en août. En revanche, ils vous demandent de vous occuper de leurs animaux pendant un mois.
Vous téléphonez à Madame Perrin pour vous présenter et parler de vos obligations pendant ce mois.
Wskazujemy kolejne etapy przygotowywania tematu, aby uczeń czuł się pewny, że może samodzielnie przygotowywać następne zagadnienia:
Etapes du travail de l’élève
1. Caractéristiques :
2. Préparer quelques questions qui vous seront utiles pour la conversation téléphonique. Vous souhaitez savoir :
3. Prévoir ce qui pourrait être inattendu dans la conversation
III Nauczyciel zapowiada kolejne ćwiczenie:
Uczniowie otrzymują zapisany na kartkach dialog do uzupełnienia (ćwiczenie poniżej): rozmowa polskiej studentki z Francuzką, która poszukuje kogoś do opieki nad zwierzętami podczas wakacji.
Pracują w grupach 2-osobowych i po kilku lub kilkunastu minutach (zależnie od poziomu grupy) nauczyciel sprawdza z uczniami poprawność odpowiedzi. Tym samym uczniowie mają wzór dialogu do poprowadzenia rozmowy zgodnie z poleceniem egzaminacyjnym. Zadajemy uczniom pytanie, czy tak samo poprowadziliby rozmowę.
Klucz: 1b; 2i; 3d; 4f; 5c; 6g; 7e; 8a; 9h
IV O ile pozwoli na to czas i pracujemy z grupą uczniów zdolnych i dynamicznych: proponujemy dwóm uczniom na żywo odegranie tego dialogu, prosząc o drobną zmianę sytuacji.
Po przeprowadzonym dialogu oceniamy uczniów, nie tylko stawiając ocenę, ale podkreślając także pozytywne cechy wypowiedzi.
V Zadanie pracy domowej:
1. Jouez le dialogue avec votre collègue en faisant quelques changements dans la situation.
Exemple : dans l’appartement que vous allez habiter, il y a... un perroquet ! Comment allez-vous vous en occuper ?
2. Inventez la suite de la situation en jouant le dialogue :
- votre arrivée à Paris et la rencontre avec la famille de Mme
Perrin qui vous présente sa famille et les animaux.
VI Na koniec lekcji nauczyciel podsumowuje zajęcia, oceniając zaangażowanie uczniów, ich kreatywność oraz uświadamia im, czego nauczyli się podczas lekcji:
Cadre européen commun de référence pour les langues: apprendre, enseigner, évaluer (2001) Conseil de l’Europe. Paris : les Editions Didier
Cali, Ch.; Dupuis, V. (1992) Réussir le DELF, unité A1. Paris : Hatier/Didier.
DELF et le DALF Suisse Diplôme d’études en Langue Française [online] [dostęp 25.05.2013]
2/2013
Izabela Witkowska
Mike’s birthday to kolejna część przygód chłopca o imieniu Mike stworzona z myślą o uczniach klasy czwartej. Tym razem Mike obchodzi urodziny.
2/2013
dr Wioletta Piegzik
Kaligram stanowi przedmiot badań literaturoznawstwa. Jego specyficzne właściwości polegające na syntezie słowa i obrazu sprawiają, że stosują go także w swojej pracy psycholodzy oraz pedagodzy, dążący do rozwijania twórczej wyobraźni swoich podopiecznych. Mowa tu o treningach twórczości i łączeniu obu półkul mózgowych w celu aktualizacji potencjałów ludzkich oraz uzyskiwania optymalnych efektów. W artykule ukazujemy inne i nowe zarazem zastosowanie kaligramu.
2/2013
Krystyna Kucaj
Wiek przedszkolny to okres charakteryzujący się specyficznymi właściwościami, z których za najważniejsze należy uznać dużą wrażliwość emocjonalną, potrzebę ruchu, zmienność reakcji uczuciowych, zaciekawienie otaczającym światem, naśladownictwo z tendencją do odtwarzania i twórczego przetwarzania otaczającej dziecko rzeczywistości oraz rozbudzoną wyobraźnię.
2/2013
Halina Zbyrad
Jedną z form motywacji do nauki języka rosyjskiego są konkursy. W szkole typu zawodowego zachęcenie uczniów do udziału w konkursie nie jest jednak łatwe.