Kongres był największym tego typu wydarzeniem w dziedzinie nauczania języków obcych w Polsce. W ciągu trzech dni dawną Bibliotekę Uniwersytetu Warszawskiego odwiedziło ponad 800 uczestników. Nie zabrakło wydawnictw językowych, takich jak: Pearson, Macmillan, Cambridge University Press, Oxford University Press czy Nowa Era. Byli przedstawiciele zarówno dużych, jak i lokalnych szkół językowych.
Kongres stał się okazją do wymiany europejskich i polskich doświadczeń w nauczaniu języków obcych. Były to intensywne i różnorodne trzy dni prezentacji, warsztatów, dyskusji dla szerokiej grupy odbiorców: właścicieli i dyrektorów szkół językowych, metodyków, nauczycieli, trenerów i autorów.
Ten rok był wyjątkowo szczęśliwy, jeśli chodzi o prelegentów: w sesji plenarnej i warsztatowej wystąpił Jeremy Harmer, również w dwóch sesjach gościem był Herbert Puchta. Wspaniałą plenarną sesję zaproponowała Christina Latham-Koenig, autorka English File. Poza tym: Michael Carrier, Grzegorz Śpiewak, Piotr Steinbrich, Hanna Kryszewska, Joanna Femiak, a także 60 innych polskich i zagranicznych ekspertów w dziedzinie zarządzania edukacją i wiedzą, długoletnich menedżerów i metodyków, trenerów i szkoleniowców.
Sesje warsztatowe zorganizowane były w dwóch ścieżkach: menedżerskiej i metodycznej, wysoko ocenione pod względem merytorycznym i bardzo zróżnicowane tematycznie. Nowością w stosunku do poprzednich kongresów była wielojęzyczność sesji: odbywały się one w języku polskim, angielskim, niemieckim, francuskim i rosyjskim. Pierwszy raz w historii PASE zorganizowane zostały dni niemieckie i dzień francuski.
Kongres stanowił forum dyskusji i analizy zagadnień oraz problemów nurtujących polskie i europejskie środowisko językowe. W debatach rozmawiano o aktualnych problemach edukacji językowej w Polsce: wprowadzeniu języka obcego w przedszkolu (debata czasopisma „Języki Obce w Szkole”) oraz o obowiązkowym podręczniku do nauczania języka angielskiego i przyszłości szkół językowych w Polsce. W trakcie debat Jacek Członkowski, prezes PASE, przedstawił wyniki badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie PASE. Dotyczyły one rynku nauczania języków obcych z perspektywy klienta i ucznia: poziomu zdawalności egzaminów z uwzględnieniem tego, gdzie i w jaki sposób uczą się zdający. Te wyniki, bardzo wyraźnie wskazujące na niski poziom nauczania języków obcych w szkołach państwowych, stanowiły mocny początek dyskusji w obu debatach. Już dziś zapraszamy na majowy kongres w roku 2016.