Lekcja, którą proponuję, przeznaczona jest dla uczniów na poziomie A2+/B1 i wymaga około tygodnia przygotowań. Przed planowaną lekcją należy podzielić klasę na trzy- lub czteroosobowe zespoły, przygotować kartki z zapisanymi na nich gatunkami filmów (horror, drama, war film, love story, romance, ghost story, thriller, western). Każdy zespół losuje jedną kartkę. Następnie w ciągu tygodnia uczniowie przygotowują rysunek przedstawiający scenę (kadr) z filmu, tak aby można było na jej podstawie określić, jaki gatunek filmowy prezentuje.
Typ szkoły: szkoła ponadgimnazjalna/ponadpodstawowa
Poziom nauczania: A2+/B1
Cele lekcji:
Komunikacyjne:
- uczeń przekazuje informacje zawarte w materiale wizualnym,
- uczeń zdobywa i przekazuje informacje o gatunku, obsadzie i treści filmu,
- uczeń wyraża i uzasadnia swoje opinie na temat filmu,
- uczeń tworzy i prezentuje opis filmu na podstawie wymyślonej sceny.
Językowe:
- uczeń stosuje przymiotniki i przysłówki służące do opisu filmu,
- uczeń używa słownictwa związanego z tematyką filmową (gatunki, obsada, treść
- filmu itp.).
Metody i techniki pracy:
- burza mózgów,
- praca z materiałem wizualnym,
- metoda komunikacyjna,
- praca w parach, grupach, zbiorowa.
Przebieg lekcji
Część wstępna: Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celem lekcji. Zadaje uczniom pytania dotyczące filmów np.: Do you watch films?, Where do you watch films most often?, What kinds of films do you watch?, Which film would you recommend to your friend? Następnie zadaje pytanie podsumowujące: If I ask you these questions what do you think the topic of the lesson is? i wspólnie z uczniami formułuje temat lekcji, który zostaje zapisany na tablicy. (3 min)
Nauczyciel zapisuje na środku tablicy słowo „FILM”, następnie uczniowie wymieniają i wypisują kolejno na tablicy wszystkie skojarzenia, które im się z tym hasłem kojarzą. Mogą to być na przykład gatunki filmowe (np. horror, romance, thriller, science fiction, fantasy, war, drama), osoby zaangażowane do pracy w filmie (actor, actress, star, director, scripwriter, stuntman, cameraman), przymiotniki i przysłówki opisujące film i odczucia widza po jego obejrzeniu (amazing, brilliant, gripping, terrible, horrific, threatening, moving, heartbreaking etc.). (5 min)
Część główna: Nauczyciel rozdaje rysunki przedstawiające kadry z filmów, które uczniowie wcześniej przygotowali w domu. Są one naklejone na arkusze brystolu, ponieważ uczniowie w parach wokół obrazków zapisują słowa i wyrażenia, które ich zdaniem mogą być użyte do opisu tych scen z filmów, następnie przekazują je kolejnej parze, która dopisuje swoje propozycje słów. Obrazki zostają umieszczone na tablicy i wspólnie omawiane są zapisane przez uczniów słowa, tak aby wszyscy znali ich znaczenie. (15 min)
Część końcowa: Uczniowie pracują w czteroosobowych zespołach. Każda grupa losuje jeden z wcześniej omówionych rysunków i na jego podstawie przygotowuje (wymyśla) opis fabuły danego filmu oraz zapisuje go na karcie pracy przygotowanej przez nauczyciela (przykładowa karta pracy poniżej). Uczniowie uzupełniają również pozostałe informacje na kartach: wymyślony przez nich tytuł filmu, jego gatunek, głównych bohaterów, oraz uzasadniają, dlaczego warto ten film obejrzeć i co o nim myślą. (10 min)
Title of the film………....……………………………………... |
Type of the film………………………………………………... |
Who the main characters are........................................................
……………………………………………………...……………
|
What the film is about................................................................
………………………………………………...…………………
………………………………………………...…………………
|
What you thought of it ………………..…………………….......
………………………………………...…………………………
………………………………………...………………………… |
Następnie wszystkie grupy kolejno przedstawiają swoje prace na forum klasy. (8 min)
Po ich wysłuchaniu uczniowie wspólnie decydują, który film ich zdaniem jest najbardziej interesujący i który chcieliby obejrzeć. (4 min)
Przedstawiona przeze mnie lekcja wywołała duże zainteresowanie wśród uczniów. Już samo przygotowanie przez nich rysunków – scen z filmów – wzbudzało wiele pozytywnych emocji. Zaskoczyło ich to, że mieli je narysować sami, a nie „ściągnąć” z internetu. Pytaniom typu: „A co, jeśli narysowany przez nas koń w scenie z westernu będzie przypominał krowę?” nie było końca i wywoływały one uśmiech na twarzach kolegów. Także przygotowane przez uczniów opisy filmów były często zaskakujące i pełne humoru, co powodowało, że pozostałe grupy słuchały ich z zainteresowaniem.
Przykładowa praca wykonana przez uczniów podczas realizacji proponowanej lekcji
Myślę, że ogromnym plusem tej lekcji jest to, iż uczniowie tak bardzo angażują się w jej kolejne etapy, że zapominają o strachu przed popełnianiem błędów językowych. To powoduje, że bez większych problemów ćwiczą poznane wcześniej słownictwo i zwroty w naturalnej komunikacji, jednocześnie dobrze się bawiąc. Sądzę, że scenariusz przedstawionej przeze mnie lekcji może być wykorzystany na zajęciach nie tylko z języka angielskiego, lecz także z innych języków obcych.