Przeglądaj artykuły opublikowane w JOwS

treść strony

Co nowego w konkursie European Language Label?

W 2020 r. konkurs European Language Label odbywał się w trudnych warunkach pandemii COVID-19. Nie wszystkim udało się ukończyć prace projektowe zgodnie z planem, niektóre kraje zdecydowały się nie przeprowadzać konkursu. Nie odbyło się również zaplanowane uroczyste wręczenie Certyfikatów ELL w Brukseli. W Polsce zarówno przyjmowanie wniosków, jak i prace jury przebiegły planowo. Kapituła European Language Label nagrodziła sześć innowacyjnych projektów – pięć z nich otrzymało Certyfikaty ELL, jeden zaś został wyróżniony przez krajowe jury konkursu.

Let’s look, touch and smell – nauczanie języka angielskiego z wykorzystaniem metody integracji sensorycznej

Instytucja: Przedszkole Samorządowe nr 40 w Kielcach Koordynatorka: Anna Filipek Poziom edukacji: przedszkole Język: angielski

Projekt zakłada nauczanie języka obcego w warunkach najbardziej odpowiadających potrzebom dzieci w wieku przedszkolnym – poprzez zabawę i stwarzanie sytuacji, które najlepiej motywują dzieci do mówienia.

Open Science Schooling

Instytucja: Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi w Łukowie Koordynator: Artur Baranowski Poziom edukacji: szkoła podstawowa, gimnazjum Język: angielski

Nauczanie przedmiotów ścisłych poprzez eksperymenty to skuteczna i coraz częściej stosowana praktyka edukacyjna. Realizatorzy projektu postanowili dodać do niej jeszcze jeden element – język angielski.

Quo vadis... Europa?

Instytucja: I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Mławie Koordynatorka: Edyta Dobiesz-Jąderko Poziom edukacji: liceum ogólnokształcące Języki: niemiecki

„Dokąd zmierzasz, Europo?” – to pytanie zadawali sobie młodzi ludzie zaangażowani w międzynarodowy projekt edukacyjny eTwinning. Żeby na nie odpowiedzieć, analizowali sytuację polityczno-społeczną w Unii Europejskiej, wskazywali podobieństwa i różnice między poszczególnymi państwami, wskazywali obszary wymagające poprawy oraz dokonywali oceny przyszłości Wspólnoty.

Lepsze zrozumienie kluczem do lepszej przyszłości

Instytucja: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Słupsku Koordynator: Mateusz Pakuła Poziom edukacji: Szkoła podstawowa Język: angielski

Tematyka projektu dotyczyła tożsamościczłowieka. Uczestnicy – uczniowie szkół podstawowych z Polski i Słowenii – odkrywali różnice między sobą, ale także szukali wspólnych mianowników, budujących europejską tożsamość.

Eco-logical and Trendy

Instytucja: Zespół Szkół nr 1 w Suwałkach III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach Koordynator: Marcin Hościłowicz Poziom edukacji: liceum ogólnokształcące Język: angielski

W jaki sposób można podnieść świadomość konsumencką przy kupowaniu ubrań? Jak ich nawyki zakupowe wpływają na środowisko naturalne, zasoby wody, czyste powietrze, życie ludzi pracujących w fabrykach produkujących ubrania? Odpowiedzi na te pytania poszukiwali licealiści z Suwałk oraz uczniowie z Hiszpanii i Turcji. Warszawa dla początkujących Wyróżnienie krajowego Jury konkursu ELL 2020 Instytucja: Muzeum Warszawy Koordynator: Katarzyna Žák-Caplot Poziom edukacji: szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum ogólnokształcące, edukacja dorosłych Język: polski „Warszawa dla początkujących” to już drugi projekt językowo-kulturowy realizowany przez Muzeum Warszawy. Jego celem jest nie tylko przekazywanie wiedzy językowej i varsavianistycznej obcokrajowcom, ale także ich aktywna integracja i wypracowanie oferty edukacyjnej odpowiadającej ich potrzebom. Dzięki takim inicjatywom muzeum ma udział w tworzeniu pozytywnych doświadczeń cudzoziemców w obcowaniu z kulturą i historią stolicy oraz językiem polskim.

Wkrótce kolejna odsłona konkursu European Language Label. Zapraszamy do śledzenia informacji na stronie ELL: www.ell.org.pl, na której będą się ukazywać wszelkie informacje na ten temat. Już teraz można zapoznać się z priorytetami European Language Label na lata 2021–2022, obowiązującymi podczas 20. i 21. edycji konkursu.

Priorytety europejskie:

  • Wzmacnianie procesów uczenia się poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz mediów cyfrowych
  • Uczenie się języków oraz promocja równości, spójności społecznej i aktywnego obywatelstwa
  • Rozwój zawodowy nauczycieli języków obcych

Priorytety krajowe:

  • Środowisko, w którym żyjemy
  • Język a relacje międzyludzkie
  • Język i kultura

Powiązane artykuły